NHO Service og Handel

Innhold

Handlekraft

Siste nytt:

  1. Nyhet, Arbeidsrett arbeidsrett, seriøst arbeidsliv

    Arbeidsgiver har fått økt ansvar for varsling

    Mens det gamle regelverket kunne etterlate tvil om hva det kan varsles om, gir nytt regelverket fra 1. januar klarere kjøreregler.

  2. Nyhet, Bemanning og rekruttering, FDV, Renhold og Eiendomsservice seriøst arbeidsliv, HMS, svartarbeid

    Ny bestillingsløsning for HMS-kort

    Ny løsningen gjør det enklere å kontrollere om HMS-kort (obligatorisk ID-kort) er gyldig. Bedriftene vil fra april kunne administrere HMS-kort via en ny app. Kortene har fått nytt design.

  3. Nyhet, Handel handel

    NRF Retail’s Big Show 2020

    NRF Retail’s Big Show 2020 er verdens største retail-konferanse. Her er nyheter fra konferansen.

  4. Nyhet, Næringspolitikk, Helse og velferd, Barn og ungdom kvalitet, helseogvelferd

    -Private bidrar til økt effektivitet og bedre tilbud i barnevernet

    «De aller fleste tilfellene av kjøp av tiltak og tjenester i barnevernet bidrar til økt effektivitet og bedre tilbud, og private leverandørene utfyller det offentlige barnevernet med kompetanse, fleksibilitet og differensiert tilbud.» Det konkluderer en ny rapport som Oslo Economics har utarbeidet på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet.

  5. Nyhet, Helse og velferd, Barn og ungdom helsepolitikk

    Tillitsvalgte tar til motmæle: - Vanskelig å se på hvordan Stendi blir omtalt

    Hovedtillitsvalgte fra vår medlemsbedrift Stendi besøkte denne uken Løvebakken for å rydde opp feil om barnevern.

  6. Nyhet, Næringspolitikk, Handel handel, handelspolitikk

    Ekspertutvalg advarer mot forbud mot prisdiskriminering

    Fredag la regjeringens ekspertutvalg fram rapport om prisdiskriminering innen dagligvarer, som næringsminister Torbjørn Røe Isaksen bestilte i oktober i fjor.

  7. Nyhet, Næringspolitikk, FDV, Skadesanering, Kantine, Facility management kvalitet, miljø

    Nytt nettverk for framtidas bærekraft i drift- og service

    Bedre klimafotavtrykk og bedre inkludering er mål for et nytt nettverk for drift- og servicebedrifter i NHO Service og Handel som starter opp denne uken.

78 prosent av oss produserer tjenester og denne næringen vil bli enda viktigere for norsk økonomi framover.

Nyhetsbrev sendes hver fredag og mer sporadisk for hver enkelt bransje. Vil du ha nyhetsbrev?

Velkommen som medlem i NHO Service og Handel

Aktuelt fra Arbeidsliv:

  1. Nyhet, Arbeidsrett arbeidsrett

    5 punkter for å få bukt med seksuell trakasseringen

    Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskriminieringsombudet, NHO og LO har laget 5 punkter for å få bukt med seksuell trakasseringen.

  2. arbeidsrett

    Innleie

    Vi vil her gjøre rede for reglene om innleie fra bemanningsbransjen.

  3. Nyhet, Arbeidsrett, Renhold og Eiendomsservice arbeidsrett

    Dom i sak om betaling for reisetid mellom renholdsoppdrag

    Spørsmålet om renholdere har krav på betaling for reisetid mellom renholdsoppdrag har vært behandlet i Arbeidsretten. LO / NAF fikk ikke medhold.

Kalender - se hva som skjer:

  1. 29. januar 2020,

    Næringslivets Hus, Møterom Barneplassen

    Frokostmøte - deltidsansattes fortrinnsrett og rett til utvidet stilling

    Arbeidsmiljøloven har siden 2005 gitt deltidsansatte fortrinnsrett til å få utvidet sin stilling fremfor å ansette ny arbeidskraft, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at det vil utgjøre en vesentlig ulempe

  2. 29. januar 2020

    Læringsnettverket - Sertifisering i Rådgiveren og Veilederen Basis

    Rådgiveren og Veilederen Basis er screeningstester som krever at instruktøren er sertifisert, noe man oppnår ved å delta på denne kursdagen.

For første gang er det blitt utarbeidet analyser som kobler kvalitet og kostnader i kommunenorges helse- og omsorgstjenester. 32 kommuner får toppscore.

Anne-Cecilie Kaltenborn

Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel

Våre bransjer:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!