Flyvertinnen som begynte med tech

Publisert

#205

-Jeg elsker å fly! Og jeg tror jeg lærte mer om kommunikasjon i løpet av årene i SAS, enn jeg lærte da jeg studerte PR og kommunikasjon på BI. Men det hjalp ikke, sier Katti Margrethe Lundesgaard.

Etter fem år i SAS skjønte Katti Margrethe Lundesgaard (29) at det ikke var flyvertinne hun skulle være resten av livet. Men hva skulle hun jobbe med? Les hvordan et kartleggingsmøte med Lena i bemanningsvirksomheten Toptemp skapte orden i kaoset for Katti.

-Jeg elsker å fly! Og jeg tror jeg lærte mer om kommunikasjon i løpet av årene i SAS, enn jeg lærte da jeg studerte PR og kommunikasjon på BI. Men det hjalp ikke. Jeg var lei av å bo på hotell, og jeg trivdes ikke med livsstilen som flyvertinnejobben førte med seg. Allerede i desember 2019 – før hele koronakjøret startet – tok jeg kontakt med Toptemp med tanke på å finne meg en annen jobb.

Hva kunne jeg brukes til?

- Hva ville jeg jobbe med? Hva passet egentlig for meg? Det var det store spørsmålet. Jeg har studert i årevis, men i likhet med mange andre, har jeg vært litt her og der. Litteratur, PR og kommunikasjon, innholdsproduksjon … Du tar 100 fag, men du skjønner egentlig ikke hva du skal bruke dem til.
Fellesnevneren for mine fag er jo språk og formidling. Men når jeg for eksempel brukte søkeordet «kommunikasjon» på Finn, kom det opp alt mulig. Jeg følte meg lost! Derfor var det så deilig å komme til Toptemp og få den første kartleggingssamtalen.
Dette kan du: kulepunkt, kulepunkt. Dette tror vi du kan brukes til: kulepunkt, kulepunkt. Lena sorterte og ryddet. Hun hjalp meg til å skjønne hva jeg er god på, og det var utrolig motiverende. Plutselig hadde jeg fått en retning.

Lynraskt jobbskifte

- Dette skjedde i desember. Og da koronaen kom på nyåret, var jeg veldig glad for at jeg allerede var i gang med å finne meg noe annet.
- Vi som jobbet i luftfarten skjønte ganske raskt hvor det bar, og mange ble naturligvis veldig stresset. Men for meg ble dette anledningen jeg trengte. Bare noen dager etter at permitteringsvarselet kom, fikk jeg en ny jobbkontrakt som gjorde at jeg kunne si opp i SAS og starte neste fase i livet.

Jeg følte meg lost! Derfor var det så deilig å komme til Toptemp

Nå jobber jeg i kundeteamet hos Motimate. Det er et tech-selskap som tilbyr E-læring, og jeg trives kjempegodt. Litt overraskende, egentlig, for da Toptemp tipset meg om jobben var jeg i utgangspunktet temmelig lunken.

En helt riktig vei å gå

- Jeg kunne selvfølgelig ha oppdaget jobbannonsen selv, men jeg hadde nok aldri søkt bare ved å lese den. Jeg har aldri vært spesielt opptatt av teknologi, og da jeg fikk tipset fra Toptemp tenkte jeg; tja, hva er nå egentlig dette? Jeg var ikke topp motivert, men det måtte jo være en grunn til at Lena hadde tipset meg, så jeg bestemte meg for å gi det en sjanse.
- Heldigvis, må jeg si. Det viste seg at denne jobben, som jeg nå har hatt i fem måneder, er helt riktig.
Motimate er et selskap i vekst. Jeg sitter i Oslo, og jeg har 17 kollegaer i Oslo, pluss omtrent like mange som sitter rundt om i Europa. Selskapet tilbyr en e-lærings-app, og det er denne appen jeg jobber i. Jeg hjelper kunder som sitter fast av en eller annen grunn, enten det er teknisk eller om det er noe uklart, – i det hele tatt: jeg gjør mye forskjellig knyttet til kundekontakt, og jeg opplever at jeg får bruk for alt jeg har lært. Ikke minst alt jeg lærte i SAS. Kommunikasjonsloopen mellom cockpit og crew, for eksempel – veldig viktig!
Jeg tror det var jobberfaringen min, og ikke nødvendigvis studiene mine, som gjorde at Motimate ble interessert.

Opplæring i koronanes tid

- Å starte i ny jobb midt under pandemien er temmelig spesielt. For meg har det vært hjemmekontor fra dag én, og det er en ekstra utfordring når du har mye nytt å lære og sette deg inn i.
- Jeg har aldri vært spesielt flink på PC, og det bekymret meg i starten. Selv om jeg ikke er utvikler og ikke tilhører den tekniske siden, jobber jeg i en app. Jeg skal for eksempel håndtere henvendelser fra kunder som rapporterer om trøbbel. Da må jeg både greie å forstå hva problemet består i, og jeg må greie å formidle hvordan teknikerne mener at problemet kan løses. Kanskje jeg til og med må forklare hvorfor løsningen ikke er klar, eller ikke finnes – selvfølgelig krever det at jeg må kunne en del. Heldigvis jobber jeg tett med utviklerne våre, og lærer masse av dem.
- Akkurat det er kanskje det aller fineste med denne jobben. Jeg lære mye nytt hele tiden, og jeg merker at jeg synes det er utrolig morsomt å lære.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt