Skaper bedre revisjon av bemanningsbransjen

Publisert

revisorer og nho-ansatte

Grete Kvehaugen (NHO Service og Handel), Henrik Bjørge (NHO Service og Handel), Haakon Rud (DNV), Hallvard Bergland (ISO-sertifisering.no), Christine Haugland(BDO), Even Hagelien(NHO Service og Handel), Eivind Pettersen (Kvalitet & Ledelse EPF), Tom-Morten Myrdahl (Myrdahl og Sveen), Vegard Lund (Codex Advokat), Janne Bull (PlusRevisjon) , Marius Brekke (Verify Sertifisering) , Sigbjørn Nyborg (Hverven Revisjon), Vidar Tokerud (Vidar Tokerud EPF), Bjørn G. Baardsen (Ipsum).

Bemanningsbransjen i NHO Service og Handel er i gang med å skape en ny og forbedret versjon av Revidert Arbeidsgiver (RA).

Revidert Arbeidsgiver (RA) er revisjonsordning for bemanningsbransjen. Ordningen gir bedrifter et verktøy som sikrer at arbeidsgiveransvaret blir håndtert etter lovverket. Dette er rettet mot øverste ledelse i bedriften, og bidrar til at førstelinjen i virksomheten tar det hverdagslige ansvaret for ansatte som er ute hos kunder.

 -Vi er i prosess for å se hvordan vi kan forbedre Revidert Arbeidsgiver til nytte for bedriften, kunder og samfunn, sier advokat Henrik Bjørge. Han har fagansvar for ordningen.

Dialog 

Tirsdag, denne uken, inviterte NHO Service og Handel revisorer med erfaring fra revisjon av bedrifter til dialog og kurs om dagens ordning.

Øverst på agendaen står: Likebehandlingsreglene og evaluering av ordningen.

Revisorenes erfaring

Erfaringen med RA er gode. Revisorenes tilbakemelding er at verktøyet hjelper bedriftene i å ta ansvar og etablere rutiner. Flere pekte på en generell trend. Etter at revisjon er avsluttet kan kvalitet og fokus bli dårligere, og dette rammer også Revidert Arbeidsgiver ordningen. Revisoren ønsket seg mekanismer som tvinger bedriften til å følge opp med egenrapportering i den toårige RA-bevisperioden.  

Det vil bli stilt økte krav til kompetanse hos revisorer/kontrollører som er involvert i RA.

Styrker og forebedrer

Henrik Bjørge fortalte også at dagens ordning er en grunnsten og versjon 1.0. Den har både styrker og forbedringspotensialet.

I etableringsfasen av RA var bedriftene opptatt av at alle kan bli bedre og at ordningen først og fremst skal gjøre at bedrifter bevisste på eventuell manglende systematisk oppfølgning av arbeidsgiveransvaret.

- Det er altså ingen "due diligence ordning" eller noe som primært er laget for å ekskludere bedrifter, sier Henrik Bjørge. Det er en ordning for at bedriftene skal bli trygge på kravene som ligger i det formelle og praktiske lovansvaret som skal utøves ovenfor de ansatte hos kunder. Ansvaret skal være gjennomgående fulgt opp i bedriften. Samtidig setter ordningen krav til etterlevelse, forteller Bjørge.

En bedrift kan miste retten

En bedrift kan miste retten til å markedsføre seg som RA-revidert ved systematiske brudd på lovverket når dette konstateres av arbeidstilsyn eller andre offentlige fagmyndigheter.

 - Om vi skal skjerpe reglene rundt dette, er også noe som tilhører evalueringsarbeidet til ny RA 2.0, sier Bjørge

Strengere lovverk

Fagsjef for bemanningsbransjen Even Hagelien avsluttet dagen med å kommentere RA i perspektivene til den pågående lovdiskusjonen i Regjeringen og Stortinget og slo fast, at uansett utfall, vil arbeidet med å utøve et godt arbeidsgiveransvar i hver eneste bemanningsbedrift ha nytte i en godt fungerende RA fremover.  

NHO Service og handel ønsker å rette en takk til de fremmøtte revisorene som  skal følge oss i nettverket for forbedringsarbeidet: Haakon Rud, Bjørn Baardsen, Vegard Lund, Tom-Morten Myrdal, Vidar Tokerud, Eivind Pettersen, Janne Bull, Sigbjørn Nyborg, Maruis Brekke, Halvard Bergland og Kristine Haugland.  Deltagende fra NHO Service og Handel var advokat Tonje T Width, fagsjef Even Hagelien, advokat/spesialrådgiver Henrik Bjørge, samt Grete Kvehaugen og Knut Kloster Bjørge som har støttefunksjoner til RA.  

Henrik Bjørge
Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!