NHO Service og Handel

Innhold

- Skadesanerere må autoriseres

Nyhet, Skadesanering

Publisert

Sindre Ulvestad (Foto: Byggmesteren)

Utbedring av vannskader i boliger får så stor betydning for innemiljø og helse at det bør gjøres av autoriserte skadesanerere.

- Årlig er det over 83.000 forsikringsmeldte vannskader på norske boliger, og hvordan mer enn halvparten av dem utbedres, vet vi ingenting om, sier Sindre Ulvestad i skadesaneringsselskapet Polygon til Byggmesteren.

I et foredrag på Nasjonalt fuktseminar i Oslo nylig la han til at det sannsynligvis er enda flere vannskader i boliger enn de vel 83.000 som blir forsikringsmeldt. Mange skader blir ikke meldt inn blant annet fordi skadeomfanget er lavere enn fastsatt egenandel.

Skadesanererne som er organisert i NHO Service, er bekymret for at utbedringen av vannskader ikke blir gjort riktig med de konsekvensene det kan få for boligene og innemiljøet etterpå. Bare 45 prosent av skadesakene som blir forsikringsmeldt, utbedres av medlemmer i foreningen.

- Hva som skjer med den store resten, vet vi ikke, sa Ulvestad.

- Mye blir nok utbedret av andre kvalifiserte firmaer, noe kan kanskje bli gjort av mindre kvalifiserte, eller det ikke blir gjort i det hele tatt. Forbrukerne velger et kontantoppgjør fra forsikringen og bruker oppgjøret på noe annet.

- Det er for å få kontroll med at dette viktige og omfattende arbeidet blir gjort riktig, at vi som bransje ønsker en autoriasjon for den som skal gjøre slike arbeider. Hvem som vil, kan jo skaffe seg en avfukter og fuktmåler og gå i gang med slikt arbeid, la Ulvestad til. Standardiserte prosedyrer

Bransjen har også arbeidet med en standard for slike arbeider, og begrunner det med at forsikringsselskapene har ulike prosedyrer for slike arbeider, mens det trengs en standardisering slik at arbeidene blir gjort riktig.

Mer om saken

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!