NHO Service og Handel

Innhold

Beste praksis i NHO-kantina

Nyhet, FDV, Kantine

Publisert

kuttet matsvinn 47%

Sammen mot matsvinn! F. v: Ida Silseth, Paul Trommer og Lise Pedersen i Eurest, Ole Erik Almlid i NHO og Anne-Grete Haugen og Anne Marie Schrøder i Matvett. (Foto: NHO)

Eurest og Matvett samarbeider om å gjøre NHO-kantina til et eksmepel på Beste praksis.  En ny, stor KUTTMatsvinn-kampanje rettet mot alle byggets ansatte starter til uka.

-NHO er en viktig kunde for oss, og gjennom KuttMatsvinn2020 har vi bevist at vi sammen kan skape gode resultater, særlig ved å redusere matsvinnet fra møtemat, sier Ida Silseth fra Eurest.
Siden forrige kampanjeuke i januar har matsvinnet fra møte- og konferansemat blitt redusert med hele 54 prosent. Målet er å redusere det totale matsvinnet fra Næringslivets hus med 20 prosent innen utløpet av 2019 ved å ha et helhetlig fokus som sikrer at matsvinnet ikke øker igjen etter kampanjeslutt.

Enkle tiltak gir stor effekt

Tiltakene som hittil er innført for bedre å utnytte overskuddsmaten i NHO-huset, er enkle, men effektive. Eksempler på tiltak er:

  • Bevisstgjøring av ansatte via profileringsmateriell fra KuttMatsvinn-prosjektet
  • Innføring av Too Good To Go for å selge overskudd fra møte- og konferansemat
  • Ny kjøledisk plassert i kantinen - Restedisken - der overskudd fra møte- og konferansemat tilbys gratis til alle ansatte 
  • Små poser som legges ved serveringsfat slik at møtedeltakerne kan ta med seg rundstykker ol. som blir til overs
  • Servering av rundstykker på brett med assortert pålegg, slik at noen brett kan beholde plastdekket på for å gi bedre holdbarhet, og tryggere gjenbruk ved at ikke alle fatene settes frem, men oppbevares kjølig
  • Tydelig kommunikasjon og oppfordring til alle som bestiller mat til å ta en ekstra sjekk av matbestillingen dagen før, for å eventuelt korrigere ved avmeldinger
  • Informasjon til konferansegjester om at det serveres mat med oppfordring om å melde fra selv om arrangementet de deltar på er gratis

- Erfaringene fra pilotprosjektet i NHO blir viktig å dele med resten av bransjen. Det er første gang vi har kartlagt årsaker, sammensetning og tiltak for matsvinn fra møtemat, og vi håper funnene vil inspirere andre møte- og konferanseaktører til å gjennomføre noen av de samme tiltakene, sier Anne-Grete Haugen fra Matvett.

Mer om saken

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!