NHO Service og Handel

Innhold

Kantiner er blitt 27 prosent bedre

Nyhet, FDV, Kantine

Publisert

kutt matsvinn

Matsvinn i gram pr gjest, for hotell og kantiner har blitt redusert med hhv. 8 og 27 % sammenlignet med 2017.

Tallene viser at det i første halvår 2019, ble kastet ca. 12 000 tonn spiselig mat fra hoteller, kantiner, restauranter og servicehandel.Matsvinn i gram pr gjest, for hotell og kantiner har blitt redusert med hhv. 8 og 27 % sammenlignet med 2017.  63 % av kantinene og 42 % av hotellene har oppnådd målsetningen om minimum 20 % reduksjon i matsvinnet. Det viser at det gir resultater å engasjere de ansatte, innføre systematisk måling og iverksette forebyggende tiltak.


Døgnvill Burger vinner av "Beste tiltak" 2019

Sammen med hotellkjeden Radisson Hotel Group og SiO Mat & Drikke, var Døgnvill Burger nominert som kandidat til "Beste tiltak 2019".

Juryen mente vinneren skilte seg ut ved at de har vært flinke til å involvere de ansatte, noe som har resultert i økt eierskap og engasjement.  Videre har de igangsatt systematisk måling av matsvinnet, analysert utfordringsområder, og med bakgrunn i dette gjennomført enkle og effektive tiltak som å tilpasse til mer riktige porsjonsstørrelser,
benytte samme type råvarer i flere retter samt utnytte råvarer ved å f.eks. bruke deler av tomatene til å lage pebre (chilensk tomatsalsa).

Beste praksis-kantine

I september i fjor etablerte Eurest, NHO og Matvett initiativet "Beste praksis-kantine".  Målet var å finne en modell som har en helhetlig og systematisk tilnærming til å redusere matsvinnet i kantinevirksomheter og i samarbeid med møtesenter og gårdeier. Det ble satt en konkret målsetning om å redusere matsvinn fra møtemat/konferanser og fra tallerken i kantinen med 20 %. Prosjektet har vist at samarbeid og kunnskapsdeling mellom kantineoperatør og oppdragsgiver skaper unike resultater.  Eurest-kantinen i Næringslivets hus har lykkes i å involvere de ansatte i arbeidet og har fått til et godt samarbeid med oppdragsgiveren, NHO, for å avdekke utfordringer og finne løsninger.  Sammen har de bl.a. oppnådd å halvere matsvinnet fra møtemat og konferanser. Kantinen vant også prisen for "Beste samarbeid" på forumet.

Nye verktøy lansert

Mye mat blir kastet som følge av at ansatte på kjøkkenet ikke har tilstrekkelig kunnskap i å vurdere om maten er trygg for gjenbruk eller kan inngå som ingrediens i andre retter,  redistribueres via alternative salgskanaler eller doneres til veldedige formål. Nofima er faglig ansvarlig for veilederen for Trygg gjenbruk av mat, som ble presentert på forumet.  Veilederen finnes også i en forenklet guide. Begge versjoner er tilgjengelig på her.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!