NHO Service og Handel

Innhold

Korona-krise for frisører, verre enn i mars

Nyhet, Næringspolitikk, Frisør og velvære

Publisert

nne-Mari Halsan i Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) i NHO Service og Handel.

Anne Mari Halsan er adm. dir. i Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) i NHO Service og Handel.

Koronakrise for frisører ligger an til å bli verre enn i mars. NHO Service og Handel ber om hastetiltak.

Frisørbransjen står trolig foran et konkursras som særlig rammer småbedrifter. Situasjonen er nå verre enn i mars da krisen startet. Avbestillingene strømmer inn etter at regjeringen og storbyene har strammet kraftig inn på smitteverntiltak. Samtidig er kassen bunnskrapt.   

- I mars hadde flere frisørbedrifter noe penger på bok. Men de kronene er brukt opp. Situasjonen nå er derfor verre enn i vår da vi ble stengt ned, sier adm.  dir. i Anne Mari Halsan i Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) i NHO Service og Handel. De fleste frisører er helt avhengig av sesongen frem mot jul som nå ser svært dårlig ut. 

Regjeringens varslede tiltak er ikke nok

- Regjeringens varslede tiltak er ikke nok. Vi må få tilbake den brede kompensasjonsordningen vi hadde i vår, og ordningen må vare så lenge krisen varer, sier adm. dir. Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel.  

Frisør- og velværebransjen i Norge består av 8.000 bedrifter med 22.000 ansatte. Bransjen dekker absolutt hele landet, og svært mange bedriftseiere og ansatte er kvinner.    

Bransjen opplever nå et ras av avbestillinger. Det skjer samtidig som bransjen er mer utsatt enn noen gang:  

Frisørenes sparepenger ble brukt opp på å holde liv i bedriften gjennom våren og sommeren.   

- Eiere og ansatte har vist stor tilpasningsevne. Vi har klart å drive på en måte som har stablet oss opp på beina igjen etter nedstengingen, samtidig med at vi har holdt smitten i sjakk.  Både kunder og ansatte har kunnet føle seg svært trygge i salongene.  

- Det er fortvilet at det nå ikke er faren for smittespredning i salongen som stopper bransjen, men at kundene får beskjed om å holde seg hjemme, sier Anne Mari Halsan.  

Egenkapitalen er brukt opp

-Nordmenn er lojale folk. Når regjeringen ber folk om å holde seg mest mulig hjemme, følges dette. Dermed avbestilles den planlagte frisørtimen. Om folk er et høyst nødvendig ærend i byen, tas ikke den drop-in-klippen de ellers ville tatt. Selv om myndighetene denne gang ikke har sagt at salonger skal holde stengt, så er konsekvensen langt på vei den samme nå som da de stengte ned frisørsalongene i mars. Bortsett fra at den gang hadde salongene litt egenkapital å tære på. Den er borte nå. Dersom det ikke skal komme et konkursras må regjeringen hjelpe bransjen, sier Halsan. 

I vår overtok det offentlige ansvaret for den permitterte etter noen dager. Nå risikerer arbeidsgiver å måtte betale lønn i 24 dager etter permitteringsvarsel er sendt ut.  

Og som om ikke det var nok: Kompensasjonsordningen fra i vår er avviklet. Ordningen dekket deler av de faste, uunngåelige kostnadene til bedrifter med stort fall i omsetningen.   

- Mange bedrifter står nå på bar bakke. Det er god grunn til å frykte at vi de neste månedene vil se en rekke konkurser som ellers kunne ha vært unngått. Vi ber ikke om mye, kun at de bedriftene som trenger det, uavhengig av bransje, får noe hjelp fra myndighetene. Og hjelpen må komme nå, sier Anne-Cecilie Kaltenborn. 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt