NHO Service og Handel

Innhold

Ny smitteveileder for detaljhandel

Nyhet, HMS, Handel

Publisert

Kvinne med munnbind

Ny veileder for smittevern i detaljhandelen er utarbeidet av Standard Norge, NHO Service og Handel og våre bedrifter, på oppdrag for Helsedirektoratet.

Veilederen finner du her

Veilederen er viktig å etterleve for å ivareta smittevern som beskrevet for handelsnæringen. I stor grad er det kjente tiltak, og den omtaler både kunder, ansatte og kontordrift. Desto viktigere er det at alle handelsaktører etterlever punktene. En forhåndstitt på noen forkortede utvalgte punkter:

Kunder:
  • Unngå trengsel ved kassen eller i lokalet. Vurder innføring av adgangskontroll eller køordning. 
  • Vurder å opprette merking på gulvet i lokalet for å sikre avstand mellom kundene.  Kunder kan passere hverandre og være kortvarig i samme område uten større smitterisiko. 
  • Det skal legges til rette for at kunder og besøkende skal holde minst 1 meter avstand til andre. Pleksiglass kan vurderes som ytterligere tiltak ved for eksempel kasser og ved enden av pakkebord. 
  • Legg til rette for kortbetaling eller andre elektroniske betalingsløsninger. Kontant betaling kan imidlertid ikke forbys eller nektes. 
  • Legg til rette for god håndhygiene.  
  • Kontaktpunkter skal rengjøres hyppig.   
Ansatte:
  • Ansatte skal holde minst 1 meter avstand. Dette skal overholdes både i garderobe, under arbeid og i pauser. 
  • Nær ansikt-til-ansikt-kontakt ved passering bør unngås. 
  • God håndhygiene. 
  • Felles nettbrett, berøringsskjermer, kasser og tastaturer vaskes av etter bruk. 
  • Begrens bruk av offentlig transport der det er mulig.  

Dersom de ansatte er delt inn i kohorter (grupper), bør den enkelte sørge for minst mulig kontakt med ansatte i andre kohorter enn ens egen. 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt