Oppturen i januar ble kortvarig, nedgang igjen i februar

Publisert

SSB graf

Den overraskende økningen vi så i januar har snudd.

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene snak med 1,3 prosent fra januar til februar 2019, viser sesongjusterte tall. Dette skjer etter en overraskende økning på 1,5 prosent fra desember 2018 til januar 2019.

Samtidig melder E24 at over 100 selskaper i varehandelen gikk konkurs i januar. Dette er en kraftig konkursøkning fra samme periode året før (+30 prosent). Konkursene økte mest i Vestfold og Hedemark (+125 og 111 prosent i januar).

Morsdag og valentines day

Virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 0,5 prosent i perioden desember 2018 – februar 2019 sammenlignet med samme periode ett år tidligere (SSB).

Februar inneholder både morsdag og valentines day – som øker i popularitet, som påvirker veksten spesielt innen blomsterforretninger godt.  

Møbelbutikker bidro spesielt til nedgangen i det sesongjusterte volumet. Det gjorde også butikker med salg av klær, sportsutstyr og bøker. Den store prosentvise nedgangen hos bokhandlere kan delvis forklares med at at det årlige «Mammutsalget» som vanligvis har hatt salgsstart i februar, ikke startet før i mars i 2019.

- Butikker med bredt vareutvalg og lave priser vil fortsatt være vekstvinnere - også videre i 2019. Vi er likevel noe mer nøktern til veksten i 2019, men ser likevel at mange av de fysiske aktørene i varehandelen fortsatt ikke har fått fart på sine netthandelsbutikker som vil få en vekst i tiden som kommer. Dette medfører trolig at veksten innen pureplayers på nettet vil bli lavere enn tidligere, noe vi ser tendensen til allerede da vi hadde en tilbakegang i januar sier LBM, sier Leif Bache-Mathiesen, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel. 

Vekstvinnerne i februar (sammenliknet med samme periode i fjor) er:
  • Butikkhandel med blomster og planter, kjæledyr og forvarer til kjæledyr (blomster og planter hadde ikke egne tall i denne publikasjonen fra SSB, så tallene for blomster isolert forventes å være høyere) (6,3 prosent økning i salgsverdi, 1,1 prosent volumvekst).
  • Handel utenom salgssted (netthandel og postordre og handel utenom salgssted ellers) hadde økning i salgsverdi på 5,3 prosent og volumvekst på 1,2 prosent.
  • Butikkhandel med tapeter, gulvtepper og gardiner (4,2 prosent økning i salgsverdi, 14,0 prosent volumvekst).
Bransjene med lavest vekst i februar, sammenliknet med samme periode i fjor er:
  • Butikkhandel med innspillinger av musikk og video  (-30,9 prosent reduksjon i salgsverdi og -32,7 prosent volumreduksjon).
  • Butikkhandel med bøker  (- 20,1 prosent reduksjon i salgsverdi og -28 prosent volumreduksjon).
  • Butikkhandel med møbler (SSB oppgir bransjen som en av de som i størst grad bidro til nedgangen, men har ikke publisert tall for butikkhandel med møbler pr. 29.03.19).

Tallene belager seg på Statistisk Sentralbyrås publikasjon fra 28. februar 2019.

Kilder: 

https://www.ssb.no/statbank/table/07129

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mobler-og-boker-drar-ned-detaljhandelen-i-februar

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!