NHO Service og Handel

Innhold

Valgfrihet gir økt tilfredshet

Hjemmetjenester

Å selv kunne velge hvem som kommer hjem til deg og når de kommer er viktig for folk.

Økt valgfrihet innen hjemmetjenester gir mer fornøyde brukere, viser ny rapport som Institutet för Näringslivsforskning (IFN) har utført for Vårdföretagarna i Almega, som er vår søsterorganisasjon i Sverige.

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel

-Ikke overraskende. Jeg tror vi ville ha sett det samme hvis eldre i Norge fikk den samme muligheten. Dessverre er det bare et lite fåtall av norske kommuner som lar de eldre velge selv hvem som skal komme hjem til dem, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, leder i NHO Service og Handel.  

Hjemmetjenester dekker alt fra hjelp med personlige forhold som medisiner og hygiene til renhold og annen hjelp. Det er ofte viktig for folk å selv kunne bestemme hvem som skal hjelpe og når de skal gjøre det, og tilfredsheten øker med økt frihet, viser en sammenligning av kommuner i Sverige.  Mer enn halvparten av svenske kommuner (159) har innført slik valgfrihet og åtte nye er på vei til å gjøre det samme.

Tilfredsheten ser ikke ser ut til å bli påvirket av at private aktører er bedre eller at konkurransen øker. Det er valgfrihet i seg selv som er poenget. Det er egentlig ganske naturlig. Du vil vel gjerne selv bestemme når og hvordan du vil ha service og omsorg, og hvem skal komme hjem til deg?

Det finnes flere rapporter som viser at private hjemmetjenester holder høy kvalitet. I en annen undersøkelse utført for Sosialstyrelsen svarte 85 prosent av brukerne av Sveriges hjemmetjenester på 17 spørsmål, og private gjorde det bedre på alle punkter sammenlignet med kommunale tjenester.

Mer om saken

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!