Mange bedrifter forsvinner raskt

Publisert

Renholdsbransjen er preget av mange nyetableringer og virksomheter som etter kort tid opphører, viser Årsrapport 2015 for regionale verneombud (RVO) i hotell-, restaurant- og renholdsbransjen, som Arbeidstilsynet gir ut.

Rapporten viser at innen renholdsbransjen er enkeltpersonforetak den dominerende organisasjonsformen. Men over 50 % av de sysselsatte er ansatt i store virksomheter/foretak. De store virksomhetene er stort sett registrert med ett hovedkontor som har mange underenheter rundt om i landet. De små virksomhetene (enkeltpersonforetak) er ofte organisert fra hjemmekontor, egen nettside, postboks og mobiltelefon.

Det er pr. januar 2016 registrert ca. 6.000 renholdsvirksomheter i ordningens register, dette er en økning på ca. 400 fra januar 2015. Økningen i antall virksomheter ses i sammenheng med innmelding av renholdsvirksomheter via «Godkjenningsordningen for renhold», samt økt besøksaktivitet og innmelding fra RVO-ene til virksomheter som ikke automatisk blir oppdatert fra Enhetsregisteret i Brønnøysund.

Over 70 % av renholdsvirksomhetene i ordningens register er enmannsbedrifter (ingen ansatte utenom innehaver). Renholdsbransjen er preget av mange nyetableringer og virksomheter som etter kort tid opphører eller aldri starter aktiv renholdsdrift, spesielt blant små virksomheter. Over halvparten av renholdsvirksomhetene er registrert i region Øst og det er færrest virksomheter i region Nord og Midt-Norge.

Rapporten benytter tall fra SSB som viser at over 64 % av arbeidstakerne har innvandrerbakgrunn. Deltidsandelen er høy, og mange er registrert med mer enn ett arbeidsforhold. I motsetning til servering- og overnattingsbransjen, er renholdsbransjen ikke på samme måte preget av unge arbeidstakere. Det er høy turnover av ansatte i bransjen.

Verneombud har kartlagt at 11 % av de godkjente virksomhetene har ikke vernetjeneste og i 9 % av de godkjente virksomhetene mangler leder eller verneombud HMS-opplæring.

Basert på RVO-enes tilbakemeldinger og erfaringer fra kontakt med de ikke godkjente virksomhetene kan man anta at svært få av de som ikke har søkt godkjenning har fungerende vernetjeneste. Andelen besøkte virksomheter uten vernetjeneste i renholdsbransjen som RVO har vært i kontakt med / besøkt vil da bli 44 % dersom man iberegner ikke godkjente virksomheter.

De tre mest påviste feil/mangler  
1. Virksomheten har ikke søkt godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter  
2. Virksomheten mangler HMS-kort til alle ansatte  
3. De ansatte i virksomheten kjenner ikke til virksomhetens bedriftshelsetjeneste

De tre mest benyttede veiledningspunkter
1. HMS-kort. Veiledning i forbindelse med at virksomheten ikke har søkt om HMS-kort til alle ansatte.  
2. Avviksregistrering. RVO har bistått virksomheten med å få plass et avvikssystem tilpasset virksomheten.  
3. HMS-opplæring av ansatte. RVO har bidratt med råd og veiledning om vernetjenesten og HMS til de ansatte.

Det er sendt tips til Arbeidstilsynet i 89 saker, hovedsakelig der virksomhetene ikke har søkt om godkjenning og/eller HMS-kort. Utover dette har tipsene omhandlet manglende internkontroll og utfordringer tilknyttet arbeidstid.

RVOs nettsted

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!