8 av 10 renholdere har et godt forhold til kundene

Publisert

#205

Sissel C. Trygstad er prosjektleder for Fafo-rapporten "Renholdsbransjen sett nedenfra" (Foto: Baard Fiksdal).

85% av renholderne har et positivt forhold til kundene, viser ny Fafo-rapport som ble lagt frem for bransjen under et medlemsmøte i NHO Service og Handel i dag.

Om rapporten

Fafo-rapporten "Renholdsbransjen sett nedenfra" er bestilt av Arbeidstilsynet og partene i arbeidslivet. Hensikten er å kartlegge utviklingen etter at renholdsoverenskomsten ble allmenngjort i september 2012 og Godkjenningsordningen ble innført i 2012. Rapporten undersøker om disse tiltakene har hatt betydning for lønns- og arbeidsvilkår i bransjen.

Se rapporten her

Rapporten "Renholdsbransjen sett nedenfra" er helt fersk og laget av Fafo-forskerne Sissel C. Trygstad, Rolf K. Andersen, Bård Jordfald og Kristine Nergaard. En viktig del er basert på en spørreundersøkelse med 520 intervjuer av renholdere, samt tall fra SSB. I rapporten er for første gang grupper som polakker og litauere intervjuet om arbeidsforholdene.

Hensikten er å si noe om utviklingen etter at renholdsoverenskomsten ble allmenngjort i september 2011 og etableringen av Godkjenningsordningen  i 2012. Dette var tiltak som skulle rydde opp i en bransje som lenge har slitt med useriøse aktører. Rapporten undersøker om tiltakene har hatt betydning for lønns- og arbeidsvilkår.

Positive nyheter

Positive nyheter er at timelønnen steg som følge av den såkalte allmenngjøringen. 85% av renholderen sier også at forholdet til kundene er godt, og 65 prosent opplever at deres ledere prioriterer HMS høyt.

Mer negative funn er 33 prosent opplever tidspress og sier at det er vanskelig finne tid til pauser. I rapporten oppgir én av fire renholdere at de ikke får tilleggene de har krav på ved jobbing på kvelds- og nattetid. Dette gjelder først og fremst de utenlandske renholdere. Norske renholdere får både bedre timebetaling og i større grad variable tillegg, viser rapporten.

Husholdningene vet lite

80 prosent av husholdningene, som kjøper renhold, kjenner ikke til at det er krav om obligatorisk HMS-kort (id-kort) for renholdere. I næringslivet sier 55 prosent, som kjøper renhold, at de ikke kjenner til dette kravet.

I 2016 var det færre kjøpere (48 prosent) som etterspurte dokumentasjon om lønns- og arbeidsforholdene for renholderne ved kontraktsinngåelse enn i 2012 (52 prosent). Ifølge rapporten er en ganske stor andel kunder, særlig i det private proffmarkedet, lite kjent med sine plikter som innkjøper.

Mer tilsyn

Arbeidstilsynet har intensivert tilsynsinnsatsen blant små og mellomstore virksomheter de siste årene, noe bedriftene ifølge rapporten har merket seg. Også i 2019 og 2020 vil renholdsbransjen være en av Arbeidstilsynets prioriterte næringer.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!