NHO Service og Handel

Innhold

NHO Service og Handel og NSF enige – streik avverget

Nyhet, Lønn og tariff, Helse og velferd

Publisert

enighet

Fra venstre: Anne-Cecilie Kaltenborn (NHO Service og Handel), Mats Wilhelm Ruland (riksmekler) og Eli Gunhild By (leder av NSF).

Torsdag 29. august klokken 10.00 satte partene seg ned hos Riksmekleren. Meklingsfristen var satt til midnatt, og partene kom til enighet litt over to og en halv time på overtid.

Møtebok og protokoll

Riksmekler - møtebok og protokoll

Se her

- Vi er glade for at vi har kommet til enighet med NSF. Private institusjoner og bedrifter innen helse og omsorg har vært konkurransedyktige på lønn tidligere, og det skal vi fortsette å være, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.  

- Lønnsnivået til sykepleiere generelt er blitt hevet betydelig i år gjennom oppgjørene i offentlig sektor. For å sikre at våre medlemsbedrifter er konkurransedyktige, har vi derfor løftet minstelønnssatsene for sykepleiere til dels betydelig i dette oppgjøret, sier Kaltenborn. 

NHO Service og Handel er opptatt av at sykepleiere skal likebehandles uavhengig av hvor de er organisert. Derfor har vi også gitt de samme satsene til sykepleiere organisert i Fagforbundet fra samme virkningstidspunkt.  

Dette har NHO Service og Handel og NSF blitt enige om: 

  • Generelt tillegg på kr. 2,50 per time.  
  • Justering av eksisterende minstelønnssatser med virkning fra 1. april 2019.  
  • Ny minstelønnssats for ansiennitet 10 år på kr. 500.000, gjeldende fra 1. april 2020. 

Oppgjøret er innenfor rammen av frontfaget.

Se protokollen

Bedrifter som er omfattet av overenskomsten vil få tilsendt nærmere detaljer på e-post.
Se forøvrig tariffoppgjøret 2019

Hvis medlemsbedrifter har spørsmål knyttet til meklingen, 
er våre advokater tilgjengelig på 47 68 74 82 eller e-post advokat@nhosh.no

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!