NHO Service og Handel

Innhold

Norges Bank kritiserer bankenes kontanthåndtering

Norges Banks byggning

Norges Bank kritiserer bankene for ikke å ha godt nok kontanttilbud til publikum. Effektiviteten i betalingssystemet må forbedres.

Norges Bank har fremlagt sin årlige rapport om betalingssystemet i Norge. Og her må det bedringer til, mener banken.

- For å opprettholde effektiviteten i betalingssystemet er det behov for forbedringer, sier visesentralbanksjef Jon Nicolaisen i en pressemelding.

Norges Bank mener kontanter fyller viktige funksjoner i betalingssystemet og undertsreker at forbrukerne alltid har rett til å gjøre opp med kontanter. Alle bankkunder bør være sikret tilgang til et tilfredsstillende kontanttilbud. Det mener sentralbanken at de ikke er. Flere fysiske brukersteder tar i dag ikke imot betaling med kontanter. Kontantplikten i Norge er generell.

I rapporten Finansiell Infrastruktur 2019, som ble lagt fram torsdag, slår sentralbanken fast at det er behov for forbedringer i den finansielle infrastrukturen for å opprettholde effektiviteten i betalingssystemet. Hovedelementer i den nye og forbedrede systemet vil være at betalingsmottakers bank skal godskrive betalingsmottakers konto få sekunder etter at betalingen er igangsatt.

Norges Bank: Behov for forbedringer i finansiell infrastruktur

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!