NHO Service og Handel

Innhold

Vil forenkle hverdagen for små og mellomstore bedrifter

Nyhet, Næringspolitikk

Publisert

#205

Positiv: I august fikk næringsminister Torbjørn Røe Isaksen overlevert krav fra NHOs forum for små og mellomstore bedrifter. Utgangspunktet for strategiarbeidet er nærmeste en blåkopi av disse kravene. Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, er positiv til at små og mellomstore bedrifter for økt fokus i næringspolitikken. Foto: Jon Amundsen/Marte Garmann

Før sommeren 2019 vil regjeringen legge fram en strategi for små og mellomstore bedrifter. - En stor dag når vi nå har fått gjennomslag, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

- NHO Service og Handel har et bredt spekter av bransjer. Innen Handel, Frisør & Velvære, Sikkerhet og Beredskap, Renhold og Eiendomsservice, Helse og Velferd, Forvaltning, drift og vedlikehold, Bemanning og Rekruttering og Arbeid og Inkludering er de aller, aller fleste bedriftene små og mellomstore bedrifter. Vi er svært opptatt av å jobbe for å forenkle og forbedre hverdagen for disse bedriftene, og det er derfor en stor dag når vi har fått gjennomslag for at regjeringen endelig skal lage en strategi for SMB, sier administrerende direktør for NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn. 

- NHO Service og Handel vil følge utarbeidelsen av strategien tett, og sikre at medlemsbedriftene i alle våre åtte bransjer får anledning til å spille inn gode forslag i den forbindelse.

NHO-kopi

Utgangspunktet for strategiarbeidet er nærmest en blåkopi av kravene næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk overlevert av NHOs forum for små og mellomstore bedrifter under Arendalsuka i august i år. Dette handler i stor grad om hvordan bedriftene våre lettere kan få tilgang på kompetanse, kapital og kunder og ikke minst; gjennomføring av gode forenklinger og kutt i skjemaveldet.

4 problemstillinger strategien skal svare på:

Kompetanse – små bedrifter er avhengige av at det utdannes/videreutdannes arbeidskraft som har riktig kompetanse, den kompetansen som etterspørres av næringslivet. 

- Rapportering/dialog med myndigheter/tilsyn - hvordan skal vi ivareta myndighetenes behov for kontroll samtidig som vi sikrer at næringsdrivende kan bruke mest mulig av tiden sin på å skape verdier og arbeidsplasser? Gjennom innføringen av bare en gang-prinsippet – blant annet.

Kapital – det er alltid ønskelig at lønnsomme prosjekter får finansiering og gjennomføres, og kapitaltilgangen i Norge er jevnt over god. 

Kunder – det offentlige er en viktig kunde og det er viktig at små og mellomstore bedrifter kan være med og tilby når det offentlige etterspør. 

Her kan du lese hele pressemeldingen fra regjeringen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!