NHO Service og Handel

Innhold

Viser eksempler på vellykket konkurranse

Nyhet, Næringspolitikk, Helse og velferd

Publisert

#205

Foto: NHO Service og Handel

1 av 2 i Norge mener at velferdstjenestene blir best når offentlige og private konkurrerer for å gi en god miks av tjenester til befolkningen, viser ny undersøkelse. Anne-Cecilie Kaltenborn er intervjuet om dette i NRK Hordaland i dag.

Anne-Cecilie Kaltenborn, leder av NHO Service og Handel, presenterte en undersøkelse som måler holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester. Hun mener at konkurranse mellom ulike tjenesteprodusenter er et godt virkemiddel for økt velferd.  

Konkurranse kan bidra til et mer mangfoldig tilbud, økt valgfrihet for brukerne, og vil ofte skape større fokus på kvalitet. Det gir også en hensiktsmessig og bedre bruk av knappe ressurser. Konkurranse vil dessuten ofte skape større åpenhet og bedre demokratisk kontroll med det offentliges forbruk og forvaltning. Konkurranse er også en sterk drivkraft for innovasjon.

Hør intervjuet her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!