Mulig streik – betydning for bemanningsbransjen

#205

Meklingsstart hos riksmekler Nils Dalseide (i midten). NHO-sjef Kristin Skogen Lund (tv) og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen (th). (Foto: Cathrine Westlie Eidal, Norsk Industri.).

Meklingen mellom NHO og LO/YS i årets tariffoppgjør startet onsdag 4. april og avsluttes lørdag 7. april kl. 24.00 (natt til søndag 8. april). Dersom partene ikke blir enige, kan det bli streik tidligst fra søndag 8. april. Her er informasjon beregnet på bemanningsbedrifter som påvirkes direkte eller indirekte av dette.

1. Bemanningsforetak som er bundet av tariffavtale

En del bemanningsforetak er bundet av tariffavtale. Dette betyr at organiserte arbeidstakere kan bli tatt ut i streik. Hvis dette er aktuelt, vil NHO/NHO Service og Handel få beskjed om hvilke arbeidstakere/hvilke bedrifter dette gjelder med fire dagers varsel. Vi vil kontakte de aktuelle bedriftene før de konkrete ansatte går ut i streik. Les mer om såkalt plassfratredelse her

Hvis streik i bemanningsforetaket gjør at andre ansatte ikke kan sysselsettes på en forsvarlig måte, kan det være aktuelt å permittere disse. Permittering må varsles 14 dager på forhånd, men kan gis som et betinget varsel. Les mer om dette her. Det løper ingen arbeidsgiverperiode under permittering på grunn av arbeidskamp.


2. Streik hos kunden

Et spørsmål som kan oppstå, er hva som skjer med de innleide ansatte dersom kunden blir rammet av streik. Utgangspunktet er at et avtalt innleieoppdrag løper som normalt selv om det er streik hos kunden, så lenge innleien ikke skyldes streiken eller den innleide erstatter streikende ansatte. Det kan imidlertid være at kundens behov bortfaller eller endres som følge av streiken. Hvilken følger en streik har i disse tilfellene, vil ofte være regulert i kontrakten mellom bemanningsforetaket og innleier. Sjekk derfor hva kundekontrakten sier i disse tilfellene! Hvis kundekontrakten ikke sier noe, og kunden ønsker å avbestille oppdraget, har nok streik vært ansett som en force majeure-situasjon som fritar en kontraktspart fra å oppfylle kontraktsforpliktelsene inntil force majeure-situasjonen opphører. 

Streik hos kunden kan også medføre at enkelte ansatte i bemanningsforetaket ikke kan sysselsettes og være grunnlag for permittering. Les mer om dette her. Det gjelder ingen varslingsfrist, men det skal likevel varsles så tidlig som mulig.
Før det gis varsel om permittering, skal bedriftsledelsen drøfte spørsmålet med arbeidstakernes tillitsvalgte. Uansett som bemanningsbedriften er bundet av tariffavtale eller ikke, anbefaler vi at permitteringer forankres hos de tillitsvalgte. Dersom det ikke er tillitsvalgte, kan verneombud benyttes. Vi anbefaler også at det settes opp protokoll fra dette møtet.
Hvis det foreligger konkret informasjon om at streik hos en kunde vil føre til permitteringer, kan bemanningsbedriften gjerne allerede nå innkalle til og gjennomføre drøftelsesmøte med ansattrepresentanter. Blir streiken et faktum, må berørte ansatte varsles så tidlig som mulig. Det løper ingen arbeidsgiverperiode under permittering på grunn av arbeidskamp, selv om bemanningsforetaket ikke selv er i konflikt.

3. Streikebryteri?

En kunde som er rammet av streik vil ikke kunne leie inn personer til å overta arbeidet til en arbeidstaker som er i streik. Dette vil anses som streikebryteri. Se i den forbindelse bransjens etiske retningslinjer artikkel 11

NHOs vedtekter § 11-4 inneholder også regler som innebærer at bemanningsforetaket må være varsom med å overta oppdrag fra andre medlemsbedrifter som er i streik.

Eksempel: Dersom ABC AS har avtale om renhold med en streikerammet bedrift, kan selskapet enten velge å utføre renholdet selv, eventuelt leie inn personell fra et bemanningsforetak. Dersom den streikerammede bedriften er en medlemsbedrift, krever dette likevel samtykke fra NHO, jf. lojalitetsreglene i NHOs vedtekter § 11-4.

For øvrig finnes det svar på en rekke relevante problemstillinger om streik i vår brosjyre "Når bedriften rammes av streik

På vår tarifftelefonen (91 71 02 13) svarer vi på spørsmål