Fremtidens varehandel er sirkulær

Publisert

Nyttig fagseminar om bærekraft i et varehandelsperspektiv, i Bodø. Foto: KRAFT Nord

Ombruk, reparasjon og redusert kjøpekraft. Disse temaene gikk som en rød tråd gjennom NHO Service og Handels besøk til Bodø. – Mange bedrifter står i et skifte, men vi trenger politisk handlekraft for å få riktigere incentiver for et sirkulært samfunn, sier adm. direktør Anne-Cecilie Kaltenborn.

– Dersom handelsstanden skal møte morgendagens behov, drive lønnsomt og samtidig bærekraftig, må den i større grad basere seg på reparasjon og ombruk. Et viktig steg på veien er politiske insentiver som gjør dette enkelt og mer lønnsomt, uttaler Kaltenborn.

Sammen med bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, besøkte hun denne uken Bodø. Rammen for duoen sitt besøk, var varehandel i et sirkulært perspektiv.

Grønne insentiver i privat næringsliv

EGNA / Frem Bodø, et gjenbruks-shoppingsenteret. F.v: Anders Paulsen, Anne-Cecilie Kaltenborn, EGNA-leder Børge Bøyum og Linda Vist. Foto: Anders Paulsen

Flere av våre medlemsbedrifter tenker innovativt rundt bærekraft. EGNA og XXL er to av dem, og begge stod på besøkslisten under Bodø-turen.

EGNA, en lokal Bodø-bedrift drevet av arbeids- og inkluderingsaktøren FREM, er et kjøpesenter som har ombruk, kortreiste produkter og redesign i sentrum. Her møtte Kaltenborn og Vist leder Børge Bøyum, og fikk nyttig innsikt i rammebetingelser for gjenbruk – samt for arbeidsinkludering og derigjennom sosial bærekraft.

Turen videre gikk til XXL. Her ble det spennende samtaler om hvordan det er å drive sportsbutikk i Bodø akkurat nå, kundeservice og fremtidsplaner. XXL er en av de største aktørene i denne bransjen, og er også etablert i Sverige og Østerrike. De har gått foran og startet et samarbeid med Barents Outdoor og deres reparasjonstjeneste UT Igjen, for å gi gamle telt og soveposer nytt liv. Slik kan XXL selge sine egne gjenbrukte varer og utstyr i noen av sine butikker.

Redusert kjøpekraft og nytenking

Etter å ha høstet inspirasjon ute hos dyktige medlemsbedrifter, var det passende at Kaltenborn og Vist avsluttet dagen med fagseminar i regi av KRAFT, Bodø kommune, Gjenbruksuka, Bodø sentrum og Coop Nordland. Målet med seminaret var å drøfte hva det betyr for samfunnet, bedrifter og arbeidsplassene når kjøpekraften reduseres, samtidig som mange aktører i retailbransjen er inne i et skifte mot mer sirkulære forretningsmodeller.

Ferske undersøkelser viser at det råder pessimisme blant nesten halvparten av NHO Service og Handels medlemmer. Samtidig, etter to usedvanlig sterke år for handelen som følge av pandemi, viser landsforeningens julehandelsanalyse for i år nedgang.

– Det er et sterkt signal når forbrukeren kjøper mindre varer. Vi vet at dette henger sammen med svekket kjøpekraft samt vridningen til bærekraftig handel. Kunden kjøper færre varer, og er mer innstilt på å kjøpe brukt, godt hjulpet av it-butikker som Fjong, Tise, Fretex Arkivet og ikke minst lokale initiativ som eksempelvis EGNA, forklarer Linda Vist.

Trenger politisk handlekraft

Vist understreker at varehandelen er omstillingsdyktig og åpen for nye, sirkulære løsninger. Det må likevel legges til rette for denne utviklingen, slik at det både er lønnsomt og like vilkår for alle, påpeker hun.

Dette var et sentralt tema i innlegget fra Kaltenborn og Vist under fagseminaret. De opplevde det også som nyttig å høre fra de andre foredragsholderne.

Blant annet snakket Gunstein Instefjord, direktør for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, om forbrukernes innstilling til og utfordringer ved bærekraftige kjøp, og faren for grønnvasking.

– Det var tankevekkende å høre Instefjord sitt innlegg. Det bekrefter samtidig det som er viktig for oss, nemlig at det trengs politiske insentiver. Næringslivet går foran, hjulpet av særlig unge forbrukere. Men skal fremtidens varehandel bli sirkulær, ja da må politikerne på banen, avslutter Kaltenborn.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!