Sodexo med digitaliserte matkonsepter

Publisert

Forbrukerne ønsker sunn og bærekraftig mat også på arbeidsplassen. Foto: Colourbox

Mat for optimal helse er en av de store globale endringene innen forbrukernes valg av matvarer. Som måltidsleverandør av kantinemat betyr dette innovasjon i matproduksjon og tjenestelevering.

Thomas Havnegjerde er administrerende direktør i Sodexo Norge. Foto: Sodexo

- Rask digitalisering og økt fokus på bærekraft i produkter og tjenester er to av megatrendene vi ser, og som treffer oss som tilbyr matløsninger på arbeidsplasser. Det forteller Thomas Havnegjerde, administrerende direktør i Sodexo.

Verdensledende på bærekraftig mat

Det han sikter til er at forbrukerne i større grad enn tidligere vektlegger sunnhet, miljø, og bærekraft i valg av matvarer – også på arbeidsplassen.  

- For å lykkes med sunne, næringsrike og bærekraftige menyer må vi lykkes både med medarbeiderengasjement- og kompetanse, motivasjon for plantebaserte løsninger hos våre kunder og gjester, samt sørge for at god smak fremdeles alltid kommer først, noe vårt Kulinariske Team passer på, fortsetter han.

Sodexo sin ambisjon er å være verdensledende på bærekraftig mat. For å lykkes i sine mål betyr det økt grad av digitalisering, både i menyene, internt på kjøkkenet, og ut mot kunder og gjester.

Digitalt menydesign- og planleggingsverktøy

Gjennom et digitalt menydesign- og planleggingsverktøy, DRIVE, sikrer Sodexo at fokuset på bærekraft gjennomføres i praksis, både internt i virksomheten og ut mot kundene.

- Før vi innførte DRIVE i 2016 brukte driftslederne mye tid på å utføre ulike backoffice-oppgaver. Ulike systemer for matproduksjon, menyhåndtering og oppskrifter, bestilling, lagerbeholdning og fakturaavstemming, gjorde at prosessene ble svært tid- ressurskrevende. DRIVE muliggjør for økt samhandling med kunder. Fra systemet går nå den operative informasjonen rett til et eksternt bestillingssystem, som i Norge er Millum, og så videre ut til våre leverandører, fortsetter Havnegjerde.

Digitalisering for håndtering av matsvinn

Sodexo kom tidlig i gang med digitalisering av internkontroll- mat og håndtering av matsvinn.

- Matsvinn startet vi å måle systematisk i 2014. I dag benytter vi danske eSmiley for å følge opp vårt arbeid innen matsikkerhet og for å redusere matsvinn. Trening i digitale ferdigheter blant våre medarbeidere innen mat vil fortsatt være viktig.

MySodexo-appen

MySodexo er Sodexos «mobile first» app for gjester og brukere av kantiner, og bestillere av møtemat. I samarbeid med Klimato inspirer og engasjer de til klimavennlige valg når lunsjen og møtematen inntas. På den måten oppmuntres sultne besøkende til å velge måltid med lavere klimautslipp.

Klimamerkede menyer i Sodexo app. Foto: Sodexo

- Klimamerking av menyene vises både på skjermer i personalrestaurantene, og i MySodexo-appen, sammen med kalori og allergenmerking. Dette bidrar til at den ansatte kan studere menyforslagene og selv ta et aktivt valg basert på rettens klimaavtrykk, fortsetter han stolt.

Samarbeid med DNB har gitt redusert klimaavtrykk og matsvinn

Havnegjerde er tydelig på at hver kunde er unik, og at god endringsledelse krever et forankret samarbeid med kundene. Han visert til deres landsdekkende kontrakt med DNB som et vellykket eksempel på et Vested-inspirert partnerskap der Sodexo har bistått kunden med en bærekraftig matstrategi som gir tydelig retning i arbeidet frem mot 2030. Havnegjerde forteller at de har ambisiøse bærekraftsmål og tett oppfølging som en integrert del av partnerskapet.

- Sodexo er takknemlig for at vi sammen med DNB oppnår gode resultater på flere områder. Blant annet så har DNBs 8000 medarbeidere allerede tatt i bruk appen MySodexo. Og gjennom bruken av Klimato har vi sammen satt reduksjonsmål på CO2-fotavtrykket per måltid servert, noe vi har oppnådd gode resultater på de siste årene. Matsvinnet i DNBs kantiner er samtidig halvert siden 2014, avslutter han.