Rydes nøkkel til suksess: Kvalitet over kvantitet

Publisert

Tobias W. Balchen er CEO i Ryde Technology AS. Selskapet er i stor vekst, og Balchen har noen klare tanker om hva som ligger bak sukessen. Foto: Henrik Holt

Vårt medlem Ryde har høye marginer og er i sterk vekst. Det har de oppnådd ved å skynde seg langsomt.

– Sparkesykler er veldig fleksibelt, og tar deg raskt og enkelt fra der du er til dit du skal. Vi opplever også at mange syns det er en morsom tjeneste å bruke, sier Tobias W. Balchen, CEO i Ryde Technology AS.

Selskapet var nylig på forsiden av Finansavisen under tittelen "Størst i Norge: Har gjort elsparkesykler til en gullgruve".

Og Ryde er nettopp det: Norges største operatør av sparkesykler, med 6,5 millioner turer i 2022. Hva er det som ligger bak suksessen?

Tålmodighet

– Vi har siden oppstart fokusert på å bygge en markedsledende posisjon i hver by vi drifter, heller enn å lansere veldig mange byer raskt, forteller Balchen.

Han tror samtidig at det å ha egne driftsteam i hver eneste by, er en viktig del av suksessen.

–  Bruk av outsourcing og tredjeparter for å håndtere driften i ulike byer har vært mye brukt i bransjen. Vi har siden dag én ansatt alle som jobber med våre sparkesykler direkte i Ryde. Dette mener vi gir et bedre arbeidsmiljø, høyere effektivitet og bedre kontroll på driften og kvaliteten av tjenesten.

Resultatet er at selskapet nå er nummer én i alle norske byer de drifter i, og enten nummer én eller to i sine svenske og finske byer.

Sentrumsproblemet

Selv om det ser lyst ut for Ryde, med et 2023 som byr på utvidelse i Norden og planer om å ta steget ut av Skandinavia i 2024, er det alltid noen utfordringer som lurer.

– Det er noen utfordringer knyttet til dagens reguleringer lokalt i kommunene, særlig anser vi antallsbegrensinger i hele kommuner som problematisk. Utfordringene med opphopning av sparkesykler er typisk et sentrumsproblem, sier Balchen.

Ved å legge tak på antall sparkesykler i en hel kommune, gir det mindre spillerom for konkurranse mellom aktørene, samt dårligere tilgjengelighet av sparkesykler i utkanten av byene, utdyper han videre, og oppfordrer flere til å se til Bergen.

– Bergen kommune har antallsbegrensinger i sentrum, men ikke utenfor.

Balchen anser det også som problematisk at ulike kommuner velger ulike løsninger for regulering. Særlig der kommunene naturlig henger sammen og kan regulere tjenesten i fellesskap. Fredrikstad og Sarpsborg er foregangseksempler her, med felles lokal forskrift.

Å ta grønt ansvar

Balchen mener også at det å regulere antall sparkesykler per kommune riktig, kan være med på å skape et grønnere Norge.

– Vi vet at sparkesykler i kombinasjon med kollektivtrafikk kan være et attraktivt alternativ til bil for mange som bor i ytre bydeler, og da bidra til å nå byers grønne ambisjoner ved å redusere biltrafikk, sier han.

Og bærekraft er viktig for Ryde. For å sette to streker under dette, er de medlem i en rekke organisasjoner som jobber for en grønnere og mer bærekraftig fremtid. Blant annet UN Global Compact.

– Medlemskapet er en god måte for oss å vise våre forpliktelser til ansvarlig forretningsdrift, og da særlig UN Global Compacts 10 prinsipper knyttet til menneskerettigheter, arbeidsliv, antikorrupsjon og miljø, avslutter Balchen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!