- Kritiske hjelpefunksjoner må prioriteres

Publisert

Anne-Cecilie Kaltenborn

Anne-Cecilie Kaltenborn er leder av NHO Service og Handel.

I dag kom regjeringens tiltak for å opprettholde arbeidsplasser og sikre næringslivet gjennom koronakrisen. Det er nå helt nødvendig at vi sikrer hjelpetjenestene som skal til for å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner. Derfor må flere av tjenestebedriftene få tilgang på barnepass for å kunne stille i beredskapen.

-Både for små og store arbeidsgivere er situasjonen nå svært vanskelig. Tiltak fra myndighetene er derfor helt nødvendig for at ikke skaden på norsk økonomi og sysselsetting skal bli langvarig, mener adm dir i NHO Service og Handel, Anne Cecilie Kaltenborn.  

-Regjeringen har gått for målrettede tiltak i denne første fasen av epidemien. Det er nøyaktig det vi har etterspurt på vegne av den arbeidsintensive delen av næringslivet som vi representerermener Kaltenborn, og peker særlig på at arbeidsgiverperioden ved permittering er redusert.  

- Tjenestesektoren og varehandelen har enormt mange folk på jobb, og arbeidsgiverne har nå fått en helt overveldende oppgave med å sikre både sine ansattes helse, og å sikre drift og arbeidsplasser fremover.  

Savner hjelp til sykepenger 

Regjeringen foreslår å redusere antall dager med lønnsplikt for arbeidsgivere ved permittering fra 15 til 2 dager. Dette støtter vi. Men Regjeringen bør også redusere arbeidsgiverperioden ved sykmelding, som i dag er på 16 dager. Dette er en tung bør å bære for de mange av våre bedrifter som må erstatte ansatte som sitter i hjemmekarantene. 

Rentekutt og utsatt skatt hjelper 

Regjeringen foreslår også tiltak for å bedre bedriftenes likviditet på kort sikt, først og fremst at fristen for å betale forskuddsskatt utsettes noe.  Også Norges Banks tiltak i dag vil hjelpe bedriftene: Både at styringsrenten settes ned 0,5 prosentpoeng og at bankene gis verktøy for å kunne bidra til økt fleksibilitet i sin utlånspraksis overfor bedriftene. 

Private bedrifter ønsker å bidra i beredskapen 

Torsdag vedtok Helsedirektoratet omfattende tiltak for å hindre ytterligere spredning av koronaviruset. Dette medfører blant annet stenging av barnehager, skoler og andre utdanningsinstitusjoner, men også av samtlige frisører og velværebedrifter. 

-Private bedrifter er klare for å stille opp i denne krisesituasjonen, sier Kaltenborn. Det er blitt tydelig for alle de siste dagene hvilket enormt bidrag renholdere og skadesaneringsbedrifter gjør for å sikre folkehelsen hver dag gjennom profesjonelt smitterenholdBedrifter med kompetanse på å stille opp raskt med omsorgstjenester, forpleining, servering, alarmberedskap, vektertjenester og desinfisering vil stille opp der de kan for å avlaste sentrale samfunnsoppgaver nå 

Behov for nærmere avklaringer for arbeidsgiverne 

Det er nå behov for å avklare hvilke personer og yrker som omfattes av Helsedirektoratets liste over kritiske samfunnsfunksjoner. For å opprettholde kritiske funksjoner, trengs en rekke kritiske hjelpefunksjoner, som smittevern og renhold, transport, vektere og alarmsentraler, samt bemanning av funksjoner der hvor folk kommer i karantene.  

NHO Service og Handel avventer en tydeliggjøring av hvilke kritiske samfunnsfunksjoner som har rett på barnepass.  

- Det er helt nødvendig at butikkhyllene fylles opp med mat, at vektere kontrollerer hvem som kommer inn på sykehusene og at renholds- og skadesaneringsbedrifter får desinfisert områder der det kan være koronasmitte. Disse menneskene bør ha krav på barnepass, sier Kaltenborn.

Ringvirkninger vil bli tydeligere fremover 

Kaltenborn mener at ringvirkningene av koronakrisen vil bli tydeligere over tid.  

-Det ble umiddelbart klart at reiseliv og flytrafikk blir rammet av virusutbruddet, men det er nå like åpenbart at de som driver sikkerhetskontrollen på flyplasser, samt renhold og sikkerhet ved uteliv, events og konferanser følger hakk i hæl. Likeledes er alle frisør og velværebedrifter stengt, og her er det mange mindre bedrifter som nå er svært utsatt. Her jobber det mange mennesker, og vi må stå på deres lag, minner Kaltenborn om. 

Hotline 

Kaltenborn påpeker at det er behov for et styrket informasjonssamarbeid mellom myndighetene og privat næringsliv, og at det derfor må gis flere kanaler inn til de som kan gi svar. 

-Vi anser dette som en av de største prøvelsene vi har hatt i våre bedrifter innen servicesektoren og retail og dagligvarebransjen.  Derfor holder vi åpent gjennom helgen med telefonlinje for våre bransjer inn til våre dyktige advokater, fordi mange spørsmål står ubesvart i det vi går inn i helgen. 

mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt