Ringer i vannet: Når inkludering og rekruttering blir ett

Publisert

Kjersti Rasmussen, markedssjef hos A2G og Hilde Alnæs, varehussjef hos IKEA, delte erfaringer fra sitt samarbeid på frokostmøte i Bergen.

Kan du finne arbeidstakeren du trenger og samtidig bidra til at flere kommer seg i jobb? Ifølge våre medlemmer IKEA og A2G er svaret ja.

I år passerte antallet ledige stillinger i Norge 100 000 for første gang, og etterspørselen etter arbeidskraft er med det historisk høy. Samtidig står 660 000 personer i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet.

I lys av denne situasjonen, inviterte NHO Service og Handel, med bransjen Arbeid og Inkludering i spissen, til frokostmøte i Bergen. For kan arbeidsinkludering være god rekruttering?

– Dette har vært og vil alltid være et viktig tema, men nå ligger det et særlig alvor over det. Vi vet at dette er næringslivets og bedriftenes viktigste utfordring akkurat nå, uansett om det gjelder små, mellomstore eller store bedrifter, innledet Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, med å si.

Hun fulgte opp med å rette søkelys mot Ringer i vannet-metodikken, en metodikk hvor arbeidsinkluderingsaktører samarbeider tett med bedrifter for å føre mennesker og ledige jobber sammen. Et viktig prinsipp i metodikken, er å ta utgangspunkt i bedriftenes behov, og deretter finne kandidaten som kan fylle dette på best mulig måte.  

To bedrifter som har gode erfaringer fra denne metodikken, er IKEA og arbeids- og inkluderingsbedriften A2G. På frokostmøtet delte de erfaringer fra samarbeidet dem imellom, til inspirasjon for de nesten 70 tilskuerne i salen og på Teams.  

– En viktig suksessfaktor for samarbeidet vårt med IKEA, er muligheten vi har til å være til stede. Vi har 12 deltakere i praksis der samtidig, og har en egen person som følger disse opp på arbeidsplassen. Det binder oss tett sammen, uttalte Kjersti Rasmussen, markedssjef hos A2G.

– Det som er viktig for oss, er mangfold og inkludering. Det er så mange der ute som kan jobbe og har muligheten til å jobbe, og som bare trenger litt hjelp på veien. Så det er suksessfaktoren fra vår side, supplerte Hilde Alnæs, varehussjef hos IKEA.

Kenneth Stien

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!