Inkluderingspris til REMA 1000

Publisert

Tre toppledere med Ringer i vannet prisen

Fra venstre: Ole Erik Almlid (NHO-sjef), Ole Robert Reitan (CEO i Reitan Retail) og Anne-Cecilie Kaltenborn (adm. dir i NHO SH). Foto: Haakon Eltvik

Vinneren av årets Ringer i Vannet-pris er REMA 1000. Ringer i Vannet er en NHO-utviklet satsing på arbeidsinkludering hvor næringslivets behov står i sentrum.

Prisen ble delt ut under NHO Service og Handels årskonferanse, Handlekraft, denne uken.

–  Dagligvarebutikkene til REMA er alle drevet av lokale bedriftseiere, og gir mange jobbmuligheter lokalt. Arbeidet som REMA gjør med å inkludere de som sliter med å komme inn i arbeidslivet er forbilledlig, sier Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel.
–  Dagligvarehandelen spiller en stor og viktig rolle i sysselsettingen i Norge. Det at REMA bidrar positivt i arbeidet med inkludering og integrering, er derfor gledelig, fortsetter Vist.

Ringer i Vannet er en NHO-utviklet metode for arbeidsinkludering, der man tar utgangspunkt i hvilken type arbeidskraft næringslivet trenger. Hvert år deler NHO Service og Handel ut Ringer i Vannet-prisen til bedrifter som har utmerket seg på inkluderingsområdet.

Inkludering er et topplederansvar

I sin begrunnelse skriver juryen at REMA 1000 har utmerket seg gjennom å løfte inkludering opp på ledernivå, og inn i konsernets øvrige strategier og målsetninger.

«På denne måten har REMA signalisert at inkludering ikke bare er et ansvar for franchisetakeren. Det er også opp til øverste ledelse å tilrettelegge for mer inkludering», uttaler juryen.

– Utenforskap er et stort problem for Norge, men et enda større problem for den enkelte. Denne prisen er først og fremst en anerkjennelse til våre kjøpmenn og butikkansatte for at de hver dag bidrar til å gi folk en mer meningsfylt hverdag gjennom å få flere ut i arbeidslivet, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail.

Lavere sykefravær og mer lojalitet

Enkeltbedrifter som har rekruttert ansatte fra utenforskapet via Ringer i Vannet-metoden har gode erfaringer. Bedriftene opplever at ansatte som har fått en ny sjans i arbeidslivet er svært motiverte, har lavere sykefravær – og at de velger å jobbe lenge i bedriften.

- Ved å ta utgangspunkt i hva næringslivet trenger, øker sjansen for en god jobbmatch mellom arbeidsgiver og jobbsøker. Samfunnet har ikke råd til å gå glipp av ressursene som bor i de som står utenfor arbeidslivet, sier Christine Schaanning, fagsjef i bransjeforeningen Arbeid & Inkludering i NHO Service og Handel.

Se også
Ringer i Vannet-prisen går til REMA 1000
Mer om Ringer i vannet

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt