Kampanjen «Sett spillerfaring på CV-en» kan vinne internasjonalt

Kampanjen «Sett spillerfaring på CV-en»

På Snapchat, Instagram, Twitch, Youtube og utendørsplakater oppfordrer Manpower unge mennesker til å sette spillerfaring på CV-en, og å besøke kampanjesiden spillerfaring.no.

Kampanjen «Sett spillerfaring på CV-en» for vårt medlem Manpower er nominert til å vinne en tung internasjonal pris i markedsføring.

Kampanjen, som snur opp ned på konvensjonelle holdninger til dataspill og arbeidsliv, er nominert til å vinne en pris i Content Marketing Awards (CMA). CMA tiltrekker seg byråer fra hele verden. Til årets konkurranse kom det inn bidrag fra 150 byråer i 23 land. Kampanjen for Manpower er laget av Geelmuyden Kiese (GK).

God respons

Kampanjen førte til  18,8 % økning i CV-registreringer hos Manpower sammenlignet med samme periode året før. Kampanjen har ført til at mange har fått omsatt sin spillerfaring til jobbmuligheter. I løpet av den første kampanjeperioden (september) kom det inn 1.000 CV-er med spillerfaring, og de første spill-søkerne er allerede i jobb.

Døråpner til arbeidslivet

Kampanjen «Sett spillerfaring på CV-en», viser unge at de kan mer enn de tror, og at Manpower kan være en døråpner til arbeidslivet. Målet er å øke kjennskapen om Manpower blant unge mennesker.

– Vi måtte være innovative for å nå ut til en målgruppe som blir svett når de hører ordet karriere, og som ser rett gjennom bullshit fra kommersielle aktører, sier Runar Wiksnes, prosjektleder for kampanjen i Geelmuyden Kiese.

Løsningen ble derfor å kommunisere med målgruppen på deres egne premisser, på steder der de er. Konseptet for kampanjen tar utgangspunkt i en av Norges største hobbyer, nemlig dataspill.

De fleste har fått med seg at unge bruker mye tid på dataspill. Det ikke like mange har fått med seg er at forskning viser at de gjennom å spille utvikler en rekke ferdigheter og egenskaper som lar seg overføre til arbeidsliv og skole. Derfor var ideen: Sett spillerfaring på CV-en.

Med bakgrunn i forskning publisert i anerkjente tidsskrift som PNAS og American Psychologist, utviklet GK en ny måte for Manpower å snakke til unge mennesker om jobb og læringsmuligheter.

Laget et eget spillunivers

For å fortelle gamere om Manpowers konsept, laget GK et eget spillunivers med animasjoner utviklet i samarbeid med tegner Nikolai Lockertsen. Alt kampanjemateriellet er rettet mot folk under 25 år. Kampanjen ble først lansert på videostrømmetjenesten Twitch.

På Snapchat, Instagram, Twitch, Youtube og utendørsplakater oppfordrer Manpower unge mennesker til å sette spillerfaring på CV-en, og å besøke kampanjesiden spillerfaring.no. Der kan de lese hvordan spillerfaringer kan oversettes til arbeidslivet, og hvordan de kan vise dette frem for fremtidige arbeidsgivere. Arbeidsgivere blir fortalt om kampanjen i både redaksjonelle medier og med utendørsplakater.

Mer om kampanjen

Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt