500.000 kroner til rekrutteringskampanje

Nyhet, Drift og Service, Kantine

Publisert

Foto: Vidar Alfarnes

Landbruks- og matdepartementet bevilger 500 000 kroner for å få flere til velge en karriere innenfor mat- og måltidsbransjen.

Det var NHO Reiseliv som bygget opp kampanjen i 2020. Senere har den blitt utvidet, og gjennomføres nå som et samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).

På pressekonferansen på den norske ambassaden 19.januar i forbindelse med Internationale Grüne Woche i Berlin, annonserte landbruks- og matminister Sandra Borch at Landbruks- og matdepartementet gir ekstra midler til arbeid for økt rekruttering til mat- og måltidsbransjen.

– Rekrutteringskampanjen har hittil lagt ned et godt og viktig arbeid. Et slikt bredt forankret og systematisk arbeid, har jeg stor tro på. Det er viktig at de ulike aktørene samarbeider på tvers. Matnasjonen Norge er avhengig av dyktige folk gjennom hele verdikjeden for mat, derfor er rekruttering til matfagene så viktig, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Rekrutteringskampanjen

Mat- og måltidsbransjen har over lengre tid hatt problemer med å rekruttere nok fagarbeidere, dette skjer samtidig som søkertallene til restaurant- og matfag i videregående har gått jevnt nedover de siste 20 årene. I 2021 ble det bevilget 2 millioner kroner til en rekrutteringskampanje for økt rekruttering til mat- og måltidsbransjen. NHO har i felleskap med flere arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene, skoler og ulike bransjeorganisasjoner, jobbet for å snu trenden gjennom rekrutteringskampanjen og konseptet «Smak deg frem». Nå ønsker regjeringen å styrke dette arbeidet med 500 000 kroner.

Kampanjen har så langt sett gode resultater. De har nådd nesten en million ungdommer og foreldre gjennom sine sosiale medier kampanjer og 2022 var det første året på mange år der søkertallene til restaurant- og matfag var stabile landsbasis, og noen steder viste en økning. Kampanjen har, i motsetning til tidligere kampanjer, vist hele bredden av karrieremuligheter som en slik utdanning åpner opp for. De har også hatt et større fokus på at en matfaglig utdanning også gir dypere innsikt i bærekraft, folkehelse, matglede og livsmestring.

Viktig rapport

Rådgivende utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen leverte vinteren 2021 rapporten «Uten fagarbeidere – ingen matnasjon», om tilstanden og forslag til tiltak for å bedre rekrutteringen til mat- og måltidsbransjen. Etableringen av, og støtten til rekrutteringskampanjen var en direkte oppfølging av sentrale tiltak i rapporten.

Vi trenger folk

-Vi trenger folk på alle nivå, fagarbeidere, driftsledere og servicemedarbeidere, sier Ivar Villa, direktør forretningsutvikling i 4Service og leder for bransjeutvalg kantine- og servering i NHO Service og Handel. Mer her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt