Unikt samarbeid: Hell i uhell

Publisert

Fuktmåler etter oversvømmelse, Belfor

En rekke bygg ble skadet under Hans og ekstremværet som fulgte. Her måles fukten i en kirkekjeller som ble stående under vann i august. Først nå nærmer bygget seg klart til oppussing og videre bruk. Foto: NHO Service og Handel

Først traff Hans. Kort tid etter kom styrtregnet. Brått stod en kirkekjeller i Osloregionen under vann. Den var en av mange. Heldigvis var en unik samarbeidsavtale på plass.

Meldinger om ubeboelige hjem, bedrifter som måtte holde stengt og store materielle skader: Dette har vært en uheldig trend siden sensommeren i fjor og frem til nå. Mange har hatt behov for akutt hjelp. Flere enn det vanligvis ville vært kapasitet til.

Heldigvis kom en unik samarbeidsavtale på plass kort tid før ekstremværet gjorde sitt inntog.

Forsikringsselskapene organisert i Finans Norge Forsikringsdrift og skadebegrensningsbransjen i NHO Service og Handel, ble sommeren 2023 enige om en ny rutine for hvordan de skulle håndtere situasjoner med mange skader på en gang. Timingen viste seg å være et lykketreff.

Godt eksempel

I korte trekk går masseskaderutinen, som den kalles, ut på å øke kapasiteten utover det som ved normal drift finnes tilgjengelig lokalt. Dette kan for eksempel innebære å benytte personell fra en annen landsdel, ta i bruk overtid og leie inn ekstra utstyr. Slike tiltak medfører øke kostnader, eksempelvis gjennom overtidsbetaling og hotelldøgn. Disse mer-kostnadene fordeles på alle forsikringssaker i det aktuelle området innen et definert tidsrom, som et masseskadetillegg.

Dette er et godt eksempel på hvordan to private næringer løser samfunnsutfordringer i fellesskap, mener direktør for Drift og Service i NHO Service og Handel, Jorulf Brøvig Silde.

– Hensikten har vært å begrense skadevirkningene for husholdninger og bedrifter berørt av alvorlige naturhendelser og skader. Det er svært lovende å se hvordan to bransjer slik kan ta samfunnsansvar til fellesskapets beste og sikre fagmessig god hjelp til de som trenger det.

Avdelingsdirektør i Finans Norge Forsikringsdrift, Hildegunn Bjerke, er enig.

–  Forsikringsselskapene har vært opptatt av å ivareta sine forsikringskunder på beste måte. Når hendelser og omfang av skader overgår den samlede kapasiteten innenfor normal drift, er vi svært fornøyd med å se at masseskaderutinen fungere etter hensikten. Uten denne ville kapasiteten vært lavere og køene lengre. Vi har lært mye underveis og vil bruke dette i evalueringen og utviklingsarbeidet.

Travel bransje

Samtidig påpeker Brøvig Silde at perioden fra ekstremvære Hans startet og helt til isdannelse og snøsmelting i disse dager, har vært svært krevende for skadebegrensningsbransjen.

– Vi vil gi stor honnør til alle ansatte som har vist vilje til å håndtere og begrense skader og ulemper for personer, husholdninger og bedrifter, sier han.

Lars Dolva er kommersiell direktør i vår medlemsbedrift Belfor. Han bekrefter at det har vært, og fortsatt er, travle tider for bransjen.

– Spesielt i Oslo-området har vi merket ekstremværet godt, og særlig med tanke på vannskader. De store vannmengdene har ikke noe sted å gå.

For kirkekjelleren vi nevnte innledningsvis, begynner det endelig å gå mot tørrere tider.

– Kirken ligger i et område som har vært spesielt utsatt, så vi har blitt ganske godt kjent i nabolaget her. Siden en del av naboene er privatpersoner som ikke kunne bo i hjemmene sine, valgte kirkeeier å stille seg bakers i køen. I tillegg har oppdraget vært krevende. Nå, etter full sanering og flere måneder med tørk, begynner det endelig å bli klart for maling, avslutter Dolva.  

Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!