– Liten alene, stor sammen med NHO

Publisert

COO i Bookis, Lasse Brurok.

Å være gründer er synonymt med hardt arbeid. Å ha en sirkulær forretningsmodell, gjør ikke jobben enklere. Men det gjør NHO, mener COO i Bookis, Lasse Brurok.

Er du nysgjerrig på hvordan NHO kan hjelpe deg som leder?

Klikk her for å avtale en uforpliktende prat

– Vi vet at vi har gått foran og tatt en for laget. Nå er det viktig for oss å bli lønnsomme. Ikke bare for Bookis som selskap: Det er også symbolsk viktig, sier Lasse Brurok, COO i Bookis.

Han ønsker å vise handelsbransjen at det er mulig å lykkes med sirkulære forretningsmodeller.

– Å legge om kommer til å svi. Det er dessverre realiteten. Da er det viktig at NHO legger press på politikerne, slik at det blir enklere for flere å lykkes.

Les også: Brukthandelloven: Hva er nødvendig?

Å bli hørt

Bookis ble NHO-medlem sommeren 2021, en beslutning som ble tatt av flere grunner.

 Vil du også bli en del av NHO-felleskapet?

Les mer om fordelene her

– Nettverkseffekten er helt klart viktig for oss. Hos NHO møter vi andre handelsaktører og får tilgang på erfaringer og trender. Vi kan også bli hørt på arenaer hvor vi ikke nødvendigvis hadde vært om vi stod alene. Deltakelsen vår på Arendalsuka i fjor, er ett slikt eksempel, utdyper Brurok.

Ellers kan han fremheve profesjonell, juridisk bistand som en nyttig medlemstjeneste for nettopp dem:

– Som leder i en liten bedrift står du tidvis ganske alene. Kanskje spesielt når det kommer til de kompliserte tingene som samtidig må gjøres riktig på første forsøk. Da er det godt å vite at advokatene i NHO bare er en telefonsamtale unna.

Dypdykk i verdiløftene

Akkurat nå er Bookis opptatt av å dykke lengre ned i verdiløftene sine og gjøre dem enda sterkere for brukerne. Det handler om å utvikle produktet til å bli bedre, forteller Brurok.

Samtidig understreker han at Bookis alltid har vært, og alltid vil være, opptatt av å ta vare på kloden vår.

– Som nevnt er det derfor særlig viktig for oss å bli lønnsomme. Jeg vet om mange store handelsaktører som brenner for en grønnere fremtid. Samtidig må de tjene penger. Det handler ikke bare om omsetning, men om å beholde arbeidsplasser. Dersom vi, som et lite selskap, kan gå foran og vise at vi har funnet en modell som fungerer, så håper vi det vil være til inspirasjon, sier Brurok.

Gi gass, eller holde stø kurs?

Med tanke på hvor viktig lønnsomhet er akkurat nå, er Brurok glad for å melde at 2022 var et år de kan se seg fornøyde med.

– Vi håper naturligvis at 2023 blir enda bedre, men enn så lenge ser det ut til å bli nokså likt. Det kan vi leve godt med, sier han.

Samtidig er det ikke alltid enkelt å vite hva som er riktig valg.

– Vi holder oss oppdatert på re-commerce og det grønne skiftet, og som alle andre eksperimenterer vi med kunstig intelligens. Sistnevnte er spennende, men også skummelt med tanke på hvor raskt alt går! Som en digital aktør er det nok også forventet at vi skal være i rask utvikling. Det blir en av våre store utfordringer i 2023: Det koster å forbedre produktet raskt, men det er en alternativkostnad ikke å gjøre det, avslutter Brurok.

Ønsker du også en enklere og tryggere hverdag som leder innen retail?
Ja, send meg mer informasjon!

Seks råd til andre som ønsker å drive med sirkulær handel:

  1. Fokus på forretningsmodellen og hvordan du kan skape lønnsomhet fra dag én.
  2. Finn investorer som ser det store bildet, tenker langsiktig og forstår forretningsmodellen.
  3. Lær av andre som har gjort noe lignende, eller som har lykkes med sirkulære forretningsmodeller.
  4. Eksperimentere mye med mikroøkonomien i forretningsmodellen. Hvilke alternative inntektsmodeller kan du skape?
  5. Unngå å bruke ordet bærekraft! Hvis du først skal prate om bærekraft, så fortell konkret hva og hvorfor det er bra for kloden.
  6. At noe er bra for miljøet er dessverre en viktig driver for veldig få. Det er andre drivere som må være på plass, som f.eks. kvalitet, pris, enkelhet osv.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt