Etableringshindringer i handel

Publisert

#205

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen innledet til debatt i dag om etableringshindringer i norsk dagligvaresektor basert på en ny rapport fra Oslo Economics (Arkiv-foto: Helge Skodvin).

En ny rapport om etableringshindringer i norsk dagligvaresektor ble debattert på en konferanse i dag i regi av Nærings og fiskeridepartementet.

"Etableringshindringer i dagligvaresektoren" er en rapport utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Rapporten er laget av Oslo Economics i samarbeid med Oeconomia. Formålet med rapporten er å identifisere vesentlige etableringshindringer i det norske dagligvaremarkedet, samt vurdere om det er mulig å lempe disse. Slike tiltak kan også ha konsekvenser på andre områder, for eksempel på konkurransen mellom de etablerte aktørene og for andre politikkområder. 

Stordriftsfordeler i innkjøp – at kjeder med store volumer oppnår mer fordelaktige betingelser enn kjeder som kjøper mindre volumer – fremstår som den mest betydningsfulle etableringshindringen. Dette innebærer at en potensiell ny aktør må ekspandere hurtig for å oppnå konkurransedyktige innkjøpsbetingelser fra leverandørene. Etableringshindringen forsterkes ved at knapphet til attraktive butikklokaler vanskeliggjør ekspansjon for en liten aktør.

Lempningsmuligheter i utgangspunktet er begrensede, da det i en vesentlig grad er strukturelle forhold ved dagligvaremarkedet som vanskeliggjør etablering. Imidlertid vurderes tiltak som reduserer stordriftsfordeler i innkjøp å ha størst effekt på sannsynligheten for etablering i dagligvaresektoren. Tiltak som vi anser å ha størst effekt er tiltak som øker konkurransen på leverandørleddet. Her vil spesielt en nedbygging av importvernet og deregulering av landbruket være tiltak som kan øke konkurransen på leverandørleddet – og gjennom dette redusere (men ikke eliminere) stordriftsfordeler i innkjøp for kjedene. Slike tiltak har imidlertid betydelige konsekvenser for blant annet norsk landbruk.

Videre peker rapporten på at nye aktører innen netthandel til dags dato trolig har størst potensial til å utøve et konkurransepress på de tradisjonelle dagligvarekjedene.

NHO Service og Handel er pådriver for økt konkurranse, økt mangfold og reduserte priser innen dagligvarer. Se vår høringsutalelse her.

Se rapporten her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!