EU forbyr geoblokkering

Publisert

#205

Illustrasjonsfoto: Istock.

Rådet vedtok 27. februar en forordning om å forby ubegrunnet geo-blokkering i det indre marked. Den nye forordningen vil fjerne hindringer for e-handel ved å eliminere forskjellsbehandling på grunnlag av kunders nasjonalitet eller bosted.

Forordningen skal fjerne forskjellsbehandling på grunnlag av kundenes nasjonalitet, bopel og hjemsted.

Forbudet mod geoblokkering er en viktig del av strategien for et digitalt indre marked. Når forordningen trer i kraft, vil dette trolig få konsekvenser på andre områder som f.eks. avskaffelsen av roamingtakster for mobiltelefoner og innførelsen av grenseoverskridende portabilitet av onlineabonnementer.

- På nåværende tidspunkt er det kun 15 % av europeerne som kjøper varer hos onlinebutikker i et annet EU-land på grunn av  geoblokkeringspraksisen, sier Leif Bache-Mathiesen, fagsjef for handel i NHO Service og Handel.

Konsekvenser for Norge

EUs forordning vil endre det rettslige grunnlaget for bedrifter i Norge når det gjelder behandlingen av kunder og forbruker, ved salg til kunder fra andre land i EØS. En viktig ting her blir trolig tolkningen av hvordan Roma II forordningen vil gjelde og prinsippene om at bedrifter skal kunne følge regelverket i sine hjemland også ved internasjonale salg, men uten at det fratar forbrukeren grunnleggende rettigheter de har ifølge forbrukerregelverket i det landet forbrukeren bor ift håndhevingen av forordningen. Roma II forordningen er ikke tatt inn i EØS – avtalen.

Avhengig av dette vil bedrifter kunne risikere å måtte forholde seg til opp til 31 forskjellige nasjonale forbrukerregelverk. Det vil trolig være både en kunnskaps- og kapasitetsutfordring for mange norske bedrifter.

Dette vil kunne påføre økte kostnader for bedrifter som må gjøre om på nettsidene sine for å imøtekomme de nye reglene.

Den reelle innvirkningen av forordningen vil variere i forhold til hvor stor pågangen er fra utenlandske besøkende på norske nettsider. Dersom en nettbutikk i utgangspunktet har mindre antall besøk fra ikke-norske kunder eller kunder utenfor Norge er det ikke sikkert de nye reglene vil få så store konsekvenser i praksis. Samtidig vil forordningen kunne ha potensielt negativ konkurransevridende effekt på bedriftene i Norge ved at mulighetene øker for norske forbrukere å handle fra utenlandske nettbutikker. En effekt som eventuelt vil kunne forsterkes av fribeløpet på merverdiavgift som derfor må fjernes helt.

Men aller først må dette inn i EØS-avtalen, og siden vi allerede er i mars måned vil saken sannsynligvis ikke komme opp i stortinget før mot neste år. Verdt å nevne at dette er en forordning, så det er ikke noe rom for egentolkning fra Norges side.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!