Ny stortingsmelding om handel er på vei

Publisert

næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

En ny stortingsmelding om handelsnæringen blir klar ved årsskifte 2018/19. Det varslet næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under et frokostmøte hos Oslo Handelsstands Forening (OHF) i dag.

Næringsministeren orienterte om arbeidet som skal gjøres i forbindelse med meldingen og understreket at han vil lytte til handelsnæringen.

Innspillmøtet finner sted 3. mai hos Nærings- og fiskeridepartementet. Nærings- og fiskeridepartementet ønsker dialog og oppdatert kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter handelsnæringer står overfor og ber om konkrete innspill om eventuelle tiltak som kan bidra til å øke verdiskapingen. I møtet vil organisasjonene få 15 minutter hver til å komme med innspill.

Er i kraftig omstilling

- Bransjen er i kraftig omstilling og under angrep fra spesielt utenlandske netthandlere, sier Leif Bache-Mathiesen, fagsjef for handel i NHO Service og Handel. Han mener at lik konkurranse vilkår må tas på alvor som bl.a. medfører at kr 350,- grensen må bort, grensehandel og sukkeravgift må på bordet og at EUs postkonvensjon må endres.

Den største private sysselsetteren i Norge

Handelen den største private sysselsetteren i Norge, som er viktig for byplanlegging og for å opprettholde bosetting i distriktene. Handelen skaper kultur, bymiljø og integrering. Handelen vil være en viktig bidragsyter til det grønne skifte og er kanskje den viktigste næringen for å skape et bærekraftig samfunn da næringen indirekte skaper og påvirker mange flere arbeidsplasser enn de 370.000 de sysselsetter direkte. Handelen er inngangen til arbeidslivet for mange unge, for de som faller utenfor og de som dropper ut av skolesystemet. Handelen er nå midt oppe i en digitaliseringsprosess hvor nye arbeidsplasser skapes der tradisjonelle arbeidsplasser blir borte.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!