NHO Service og Handel

Innhold

Hageland Lillehammer halverte blomster-svinn med To Good To Go

Nyhet, Næringspolitikk, Handel

Publisert

Mann men blomster

Butikker med blomster til overs knyttes sammen med folk ved hjelp av en app på mobilen. Arnt Erik Andreassen ved Hageland Lillehammer har gode erfaringer.

Vårt medlem Hageland Lillehammer halverte svinnet av blomster og ble mer populær hos et yngre publikum ved å ta i bruk mobil-appen Too Good To Go.

Too Good To Go er en app på mobil som startet med å gi folk mulighet til å redusere matsvinn, og som nå er utvidet til blomster. 1.907 butikker og spisesteder er med i appen, og har reddet over 2.847.437 porsjoner mat fra å havne i søpla i løpet av få år.

Ved hjelp av appen bestiller du en porsjon mat til 30-50 kroner eller en pakke blomster til 49 kroner. Innholdet i pakken du får har omtrent tre ganger så høy verdi. Du henter pakken like før butikken stenger.


Miljøgevinst

-Miljøgevinsten er stor. Vi er veldig glade for å være med på denne ordningen, sier daglig leder Arnt Erik Andreassen i Hageland Lillehammer som har 19 millioner kroner i omsetning fordelt på 15 ansatte.

Vi har testet ut Too Good To Go i et år og er godt fornøyd med at svinnet er blitt halvert. Vi selger 10 - 20 blomsterpakker i uken. Det er særlig før helgen at slike pakker er populære. Hageland Lillehammer har også noe mat, sjokolade og lignende som selges gjennom i ordningen.

Kvalitet er viktig

-For å få dette til å fungere er det viktig å ikke vente for lenge med å la blomstene gå til Too Good To Go, men gi kundene blomster som de kan være fornøyde med i både en og to uker etter at de er kjøpt, sier Erik Andreassen.

18 butikker er med

Nå er det 18 blomsterbutikker som redder overskuddsblomster med Too Good To Go-appen, inkludert Hageland på Lillehammer.

-Too Good To Go er jo hovedsakelig en matredder-app, men vi har også en og annen blomsterbutikk med. De tar i bruk appen for å slippe å måtte kaste blomster som fremdeles er fine, men som ikke lever helt opp til standardene for hva de kan selge til fullpris, sier Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go.

Vinn-vinn-vinn

- På samme måte som at matproduksjon er ressurskrevende, kreves det også ressurser for å produsere blomster - så vi er glade for at også blomsterbutikker vil passe på at det som er til overs kommer til glede istedenfor å bli til svinn. Det er vinn-vinn-vinn for både miljøet, kundene og butikken, sier Hanne Johansen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt