NHO Service og Handel

Innhold

Kolonial.no bytter navn til Oda og satser i Tyskland og Finland

Nyhet, Handel

Publisert

gruppebilde

Gründerne tar Kolonial.no til et nytt nivå og skifter navn til Oda.

Vårt medlem Kolonial.no er nå lønnsomt for første gang, skifter navn til Oda og satser internasjonalt i 2021.

#205

Mat på døra er blitt en vekstvinner under pandemien

- Det er ingen hemmelighet at selv om dagligvarer alltid vil være kjernen i det vi driver med, så selger vi jo nå varer fra Clas Olson og samarbeider med blant annet Milrab, og slike samarbeid kommer vi til å fortsette med, sier Karl Munthe-Kaas til E24.

Selskapet har i 2014–2020 økt omsetningen fra null til to milliarder kroner og omsetter nå for 50 millioner kroner i uken. Netthandelselskapet har vært én av de store vinnerne gjennom en pandemi der samfunnet tidvis har vært stengt ned og langt flere forbrukere vil ha varene levert på døren. Mer her 

Henter over 2 milliarder

Kolonial.no (snart Oda) lanseres i Finland i år og Tyskland i 2022. Selskapet henter nå over 2 milliarder kroner fra nye og eksisterende investorer for å finansiere satsingen. En milliard går inn i selskapet som ny kapital. De ledende tech-investorene SoftBank og Prosus går inn på eiersiden.

Japanske Softbank, gjennom fondet SoftBank Vision Fund 2 og tech-investor Prosus, investerer med Kinnevik og REMA til sammen 223 millioner Euro, i overkant av 2 milliarder NOK. Både SoftBank og Prosus går inn i styret i selskapet.

Verdens mest effektive nettbutikk for dagligvarer

Siden starten i 2013 har Kolonial.no utviklet en unik forretningsmodell for salg av dagligvarer på nett. Med et registrert plukktempo på 212 UPH (enheter per time), er Kolonial.no verdens mest effektive dagligvarehandel på nett, langt foran den ledende britiske nettbutikken Ocado, med 169 enheter per time. Dette har bidratt til at selskapet allerede i dag er lønnsomme. Selskapets solide vekst, forsterket gjennom pandemien, en markedsandel på 70% av det norske nettdagligvaremarkedet og målrettet arbeid med bærekraft har gjort selskapet spesielt attraktivt for internasjonale investorer.

- Vi er utrolig stolte av at så mange ser det unike vi har bygget, og potensialet fremover. Vi har knekt koden for netthandel av dagligvarer. Siste året har vi for alvor bevist at vi kan levere høy kvalitet til konkurransedyktige priser, ha fornøyde medarbeidere og samtidig være lønnsomme per levering. Korona har forsterket og fremskyndet trender vi har sett lenge. Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier Vegard Vik, medgründer og CFO.

Først ut Finland og Tyskland

Som et ledd i den internasjonale satsningen skifter selskapet navn til Oda. Det første markedet utenfor Norge er Finland, der er byggingen av et lager- og logistikksenter utenfor Helsinki allerede godt i gang. Oppstarten er satt til Q4 2021. Deretter er planen å åpne i Tyskland i 2022. Parallelt fortsetter investeringer i utvikling og ekspansjonen i Norge.

- Markedet for netthandel av dagligvarer er fortsatt i en tidlig fase, og representerer store muligheter for vekst sammenlignet med tradisjonell netthandel. Etter å ha bygget og investert i netthandel og matleveranser i ti år, har vi nå en unik ekspertise og mulighet til å skape nye verdier innen e-dagligvarer. Det siste året har Covid skapt et vendepunkt. Odas teknologi og resultater i Norge, gjør selskapet til en ideell partner for oss. Sammen vil vi realisere de enorme mulighetene de kommende året, sier Larry Illg, CEO i Prosus Food.

Gründer og administrende direktør i Oda, Karl Munthe-Kaas avslutter med at satsing internasjonalt ikke bremser videre utvikling i Norge.

- Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge. I dag har vi kunder som krever mye av oss, i alt fra utvalg, kundeservice og bærekraft. Det setter vi pris på når vi nå skal ut til nye kunder, her hjemme og ute, avslutter Munthe-Kaas i en pressemelding.

Eierandeler etter emisjonen:
  • Kinnevik 21%
  • RasmussenGruppen 19%
  • Gründere 21%
  • Softbank 13,3%
  • Prosus 13,3%
  • Andre 8,6%
  • REMA 4%

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt