Komplett feirer 25 år på nett

Nyhet, Handel

Publisert

- Njæææ, sjefen var ikke så interessert i dette nymotens netthandelsgreiene. Vi annonserte på Tekst-TV, det fikk være nok.

Vårt medlem Komplett har 25 års jubileum og en av veteranene i bedriften, Bjørn Henning Rørvik, skriver om dette i sin blogg. Han skriver som følger:

En dag i 1996 kom en kar inn til oss i Komplett Data i Sandefjord. Han visste vi solgte datamaskiner og utstyr og han hadde laget en løsning for å selge varer på The World Wide Web, sa han. Bilder av varene, handlekurv, betalingsløsning og så videre. Om vi kunne være interessert i noe sånt?

Njæææ, sjefen var ikke så interessert i dette nymotens netthandelsgreiene. Vi annonserte på Tekst-TV, det fikk være nok. På Tekst-TV skrev vi inn annonsene ved å taste på en tastafon, altså en fasttelefon med knapper som representerte bokstavene. Det tok sin tid, men salget gikk jevnt og trutt.

Da netthandel-mannen gikk sin vei, så jeg på sjefen og spurte om han var heeeeelt sikker på vi ikke skulle prøve å selge varer på Internet? (Vi stavet det ofte sånn den gangen.)

Sjefen må vel også ha hatt en anelse om at det kunne ligge noe i dette, så han ombestemte seg der og da:

- OK, løp ut på parkeringsplassen og se om du kan stoppe han.

Jeg beina ut av butikken og fikk øye på bilen som netthandelsmannen satt i. Jeg dunket på ruta hans og sa at vi kanskje skulle prate litt om dette likevel. Sånn startet det.

Telefaksen var god å ha i 1997

Egentlig er ´96-nettbutikken et glimrende bevis på den utviklingen som har skjedd siden midten av nittitallet. Ingen visste den gangen hva nettet kom til å bli. Den første tiden gjorde alle alt. Vi var kun noen få mennesker som styrte med alt fra innkjøp, lager og sending av pakker til support. I dag er vi mange hundre mennesker med spesialiserte funksjoner. Vi har også overlatt en del arbeid til roboter som hjelper oss mennesker med å plukke varer og gjør oss enda mer effektive.

25 år i stadig utvikling

Komplett drev lenge som et business-to-customer-selskap (B2C) som også solgte til bedrifter. Vi visste det måtte gå fort når bedriftene trengte IT-utstyr. «Kom igjen om to timer», kunne vi si til en bedriftskunde som ville få satt sammen en ny PC. Vi er kanskje ikke helt der i dag, men vi er jammen ikke langt unna. Omfanget har jo blitt noe større, men leveringshastighet er viktig for oss.

Vi vet at mange som i dag er kunder av Komplett Bedrift startet som gaming-kunder fra gutterommet og i dag er voksne folk ute i arbeidslivet. De har holdt seg til Komplett-brandet, og får bedre flyt i IT-hverdagen sin også på jobben. Større tillitserklæring kan vi ikke be om.

Lenge drev Komplett også nettbutikken MPX.no, men etter hvert ble MPX.no og Komplett.no kanskje for like. MPX ble dermed til en nettbutikk for bedrifter i 2015. Så i 2018 ble MPX til det vi er i dag, Komplett Bedrift.

Å betjene bedriftsmarkedet er annerledes enn personmarkedet, og vårt fokus reflekterer dette. Samtidig vet vi at hver laptop, hver skjerm og hver eksterne harddisk til slutt skal brukes av et menneske. Det er også forskjell på små enkeltpersonforetak og store konserner. Derfor er all kunnskapen og de kryssende erfaringene mellom Komplett-selskapene gull verdt når vi skal være så fleksible vi bare kan. For ikke å snakke om 25 års erfaring.

En stabil og voksende kundegruppe gir oss også mye innsikt og erfaring. Vi kjenner kundene våre godt, og dere kjenner oss. Halvparten av dere har faktisk vært kunder i mer enn seks år.

Det er i tillegg verdifullt for oss å høste erfaring fra andre nordiske land, der Komplett er etablert med netthandel både i Danmark og Sverige.

Lang erfaring gir god netthandel

25 år er lang erfaring i vår verden. Den erfaringen gjør at vi kan gi deg som kunde en god kundereise, rett og slett fordi vi har mye kunnskap om det vi driver med og det som er viktig for deg. Vi har som visjon at det skal gå like fort å kjøpe fra oss som fra en fysisk butikk, og derfor vil du merke at vi stadig jobber med å levere enda raskere.

Vi vet at dette krever at vi har stort sortiment og en god webløsning, og det er alt dette som driver oss i det daglige. Vi må bli enda bedre i morgen, for vi vet at du som kunden forventer det av oss. Derfor forbedrer jeg og kollegene mine nettbutikken, lageret, leveransene, logistikken og kundestøtten kontinuerlig. Fordi vi vil bli bedre og fordi kundene våre skal ha enda bedre flyt i IT-hverdagen sin.

Netthandel står imot utfordringer

Under pandemien så vi styrken i en velsmurt netthandel. Vi trengte ikke be kundene sprite hendene eller holde seg på parkeringsplassen, langt mindre stenge noen dører.

Misforstå meg rett, vi ønsket selvsagt ikke en slik situasjon i landet, men det var tilfredsstillende å se at vi var forberedt da det først rammet oss. Vi liker å tro at vi hjalp bedrifts-Norge med å fortsette arbeidet selv om det var vanskelig å møtes fysisk.

Selv er jeg takknemlig for at jeg har fått lov å være med på alle disse 25 årene Komplett har vært på nett. Det har vært et eventyr. Jeg ble ansatt nummer fire. Jeg skulle egentlig bare ha en sommerjobb og så studere IT ved en høgskole, men sånn ble det aldri.

Om Bjørn Henning Rørvik
Bjørn Henning Rørvik begynte i Komplett Data i 1995 og har en bred samling gamle visittkort fra sin lange karriere i Komplett. General Manager for Komplett Data Sandefjord står det på et av dem. En annen engelsk tittel på et visittkort var E-commerce Manager. Salgsansvarlig for Komplett Data, Salgssjef og Salgs- og markedssjef for Komplett.no, har det også stått. Visittkortsamlingen er stor. I dag jobber Bjørn Henning Rørvik med kundereiser i Komplett Bedrift og trives godt med det.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt