NHO Service og Handel

Innhold

Næringslivet nærmer seg normalen

Nyhet, Arbeidsliv, Tall og fakta

Publisert

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

En fersk medlemsundersøkelse viser at omsetningen til over halvparten av bedriftene i NHO Service og Handel nå er tilbake til eller over normalen, og at andelen med lavere omsetning synker.

Sommerens nyeste medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel, som representerer noen av bransjene som er hardest rammet av koronakrisen, viste at så mye som 67 prosent av bedriftene har hatt omsetning på eller over normalen i juli. Dette er en klar økning, opp fra 55 prosent i juni. Nå er det kun 32 prosent med lavere omsetning enn normalt, og dette er ned fra 45 prosent i juni.  

- Heldigvis ser vi nå en optimisme hos mange av bedriftene i tjeneste- og handelssektoren, og også en økning i sysselsetting i NHOSHs bedrifter. Ca 1 av 3, eller 35 prosent, forventer høyere omsetning neste tre måneder, sier adm dir i NHO Service og Handel, Anne Cecilie Kaltenborn. .

- Likviditetsproblemer og konkursfrykt er med andre ord på sin "all time low" siden koronaens start, sier Kaltenborn, men legger til:  
- Vi skal allikevel huske at for de bedriftene som har falt mellom alle stoler, og nå frykter for driften sin, kan de neste månedene bli tøffe. 

12 prosent av bedriftene i NHOSH oppga nemlig å ha likviditetsproblemer i juli, ned fra 16 prosent i juni, mens i april var tallet 20 prosent. 8 prosent frykter nå konkurs, ned fra 10 prosent i juni. Dette er de laveste nivåene i undersøkelsens historie, fra koronaens utbrudd i Norge i mars 2020. 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt