Brukte gaver – ja takk!

Publisert

Foto: Colourbox

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at annenhver nordmann ønsker seg brukte julegaver. Det er gode nyheter for flere av våre medlemsbedrifter.

48 prosent av nordmenn vil gjerne ha brukte julegaver under treet i år. Det viser den ferske undersøkelsen fra YouGov, bestilt av Forbrukerrådet.

Dette er gode nyheter for butikker som baserer konseptene sine på salg av brukte varer, som eksempelvis våre medlemmer Fretex og Egna.

–  Det er spesielt gledelig å høre at de unge stiller seg positive til både å gi og å få brukte julegaver under treet, uttaler Kristin Hareide, direktør miljø i Fretex.

Samtidig går ikke undersøkelsen ubemerket hen hos etablerte aktører som hovedsakelig selger nytt, men som gjerne ønsker å prøve seg frem i sirkulære baner.

Positive signaler

Are Knutsen, ansvarlig for bærekraft og tjenester i XXL, her sammen med Nora Helliksen i Barents Outdoor. Bedriftene samarbeider om reparasjon av telt, soveposer og tursekker. Foto: XXL

– Sirkulære forretningsmodeller blir utvilsomt en viktigere del av sportsbransjen fremover. Bruktsalg og utleie er to gode eksempler på det. I tillegg jobber vi i XXL med å utvikle verkstedene våre slik at vi kan hjelpe kundene til å ta vare på det utstyret de allerede har, sier Are Knutsen.

Han er ansvarlig for bærekraft og tjenester i vår medlemsbedrift XXL. Tidligere i år kunne bedriften lansere at de starter et pilotprosjekt med salg av brukte soveposer, telt og ryggsekker, dette i samarbeid med vårt medlem Barents Outdoor. Enn så lenge er konseptet kun å finne i deres butikk på Alnabru, men de jobber med flere muligheter for å utvide. Undersøkelsen fra Forbrukerrådet gir positive signaler.

– Det er spennende funn. Også våre egne undersøkelser og innsikt viser at reparasjon og salg av brukte varer er et segment i sterk vekst som etterspørres i større grad enn før, sier Are Knutsen. – Vi bruker vår pilot til å lære mer om dette, og har det som et godt utgangspunkt for fremtidige tilbud fra oss.

Tester ut bærekraftige løsninger

Også medlemmet vårt Get Inspired, synes det er hyggelig å høre at stadig flere nordmenn ønsker seg brukte julegaver.

– Vi jobber for å bli mer bærekraftige, og ett av grepene vi har tatt er å donere klær med små defekter til Kirkens Bymisjon. Gjennom arbeidstreningsprogrammet deres, repareres klærne og selges videre i butikken deres her i Trondheim, sier Toril Wikmark, viseadministrerende direktør i Get Inspired.

Videre forteller hun at nettbutikken også kjører et samarbeid med Tise Second Chance, selv om dette er i mye mindre skala.

– Vi har ingen fortjeneste på disse initiativene da vi donerer, men det er fullt ut pilotprosjekter for å teste ut gjenbruk av varer som av ulike årsaker ikke kan selges gjennom vår butikk. At flere og flere faktisk ønsker å kjøpe brukt er jo veldig spennende, og vi ønsker å også være med på denne utviklingen i markedet.

Mange vil få, færre vil kjøpe

Børge Bøyum (til høyre for utstillingsdukken) er administrerende direktør i FRAM og gjenbrukssenteret Egna i Bodø. Han ser resultatene fra undersøkelsen som et tegn på at kjøpemønstre endres. Foto: NHO Nordland

Undersøkelsen til Forbrukerrådet er likevel ikke entydig. For mens annenhver nordmann håper på brukte julegaver under treet, svarer bare 31 % at de planlegger å kjøpe brukt til andre.

Bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, tror det er flere grunner som ligger bak.

– I noen tilfeller kan det nok fortsatt oppleves som krevende å handle brukt, og mindre sikkert. Brukt kan også være relativt dyrt. Vi må betale ca. 25 % moms på brukte varer, til tross for at denne momsen allerede har blitt betalt da varen var ny. Da er det kanskje mer fristende å kjøpe nytt i gave, når dette verken koster særlig mye mer og samtidig er sikkert med tanke på å bytte.  

Børge Bøyum, administrerende direktør i medlemsbedriften vår FREM / Egna, ser likevel undersøkelsen som mest positiv.

–  Det kan virke som et paradoks når flere gjerne mottar brukte julegaver enn de som faktisk tørr å kjøpe brukt. Det er mer et tegn på at samfunnets kjøpemønster er i endring. Det motiverer oss bare til å satse videre, avslutter han.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!