Det som er kritisk for netthandelsveksten

Publisert

Da den globale pandemien kom til Norge i mars 2020 eksploderte netthandelen. Den 19 mai har vi et seminar som går dybden av hva som driver utvikling og forteller erfaringer fra de største kjedene.

Den 19. mai vil blant annet COO Fredrik Tønnesen hos Elkjøp Nordic fortelle mer om hvordan butikken har blitt sentral i deres omnikanalstrategi.

Da den globale pandemien kom til Norge i mars 2020 eksploderte netthandelen. I løpet av de 2 seneste årene har netthandelen økt med 65%. Dette tilsvarer nesten 6 års vekst på 2 år. I 2021 hadde netthandelen vekstrate på 20% og selv om netthandelen kun representer 12% av alt salg i den norske retailbransjen starter de fleste kjøpsreisene som ender i den fysiske butikken på nettet.

I tråd med at butikkene måtte stenge ned var det flere tradisjonelle retailaktører som måtte hurtig omstille seg for å få solgt varene i butikkene, og ved å tilby løsninger hvor kundene kan bestille varer på nett og hente dem utenfor butikken ble en ny måte å levere ut varer introdusert i Norge; Curbside Pickup, eller «hent utenfor butikk» på godt norsk.

Omstilte seg raskt

Norske retailkjeder har i en begrenset periode fått kjenne på hvordan en verden hvor netthandel står for brorparten av salget ser ut, og for mange har dette vært en smertefull opplevelse. Overtidsarbeid, manglende eller utdaterte IT-systemer, forsinkelser, økte innkjøpspriser, ødelagte varer og tapt salg har flyttet netthandel til toppen av prioriteringslisten for 2022.

Samtidig har retailaktørene investert mye ressurser inn i butikkene og de ansatte, og ser nå etter måter de kan bruke dette nettverket av små varelagre for å skaffe seg nye konkurransefortrinn. Ser vi over dammen til USA har kjente aktører som Walmart og Target investert store summer i å utvikle butikken til å bli navet for å håndtere netthandelsordre de siste årene, og satsningen har vært en dundrende suksess.
I USA har det meste handlet om Amazon, men nå har Target vist seg å være en av de store vekstvinnerene både når det gjelder markedsandeler og lønnsomhet under pandemien. Nøkkelen? Mer enn 90% av alle netthandelsordre håndteres fra butikkene.

Norske forhold

Men hvordan står det til i Norge? Og har vi aktører her hjemme som jobber med tilsvarende satsninger? Dette var utgangspunktet for intervjuene som NovaRetail og NHO Service og Handel har gjennomført med flere norske retailaktører, og som er grunnlaget for rapporten «Bransjerapport om Omnikanal» som blir lansert den 19. mai.

«Vi satt oss ned med topplederne i selskaper med ulike forretningsmodeller som Clas Ohlson, Fjellsport og Slettvoll, og diskuterte alt fra strategi til bærekraft. Funnene fra disse intervjuene kombinerer vi med medlemsdata fra NHO og offentlige data fra myndighetene for å se om det er en sammenheng mellom trender og resultater», sier Steffen Larvoll fra NovaRetail.

«I tillegg har vi invitert med oss tre av selskapene vi intervjuet for at de skal få dele mer om hva de har gjort de siste to årene, og hvordan de har tenkt å utvikle seg i årene som kommer. Den 19. mai inviterer vi derfor hele Norges retailbransje til et gratis halvdagsarrangement i lokalene til NHO på Majorstuen», supplerer Knut Erik Rekdal fra NHO Service og Handel.

Hør mer om hva kjente norske kjeder som Norli, Elkjøp og Norrøna har gjort for å sikre seg hjertet og lommeboken til norske forbrukere i tiden fremover.

Påmelding og program