IKEA skal bli sirkulære

Publisert

Bærekraftsjef Siri Norhagen forklarer hvordan IKEA ønsker å gjøre gjenbruk lønnsomt.

Vårt medlem IKEA ved bærekraftsjef Siri Norhagen, deltok nylig på NHO Service og Handels frokostmøte om bærekraft og business. Her delte Norhagen hvordan møbelgiganten jobber for å bli 100 % sirkulære i løpet av de neste åtte årene.

IKEA har som mål å bli 100 % sirkulære og klimapositive innen 2030. Det kunne bærekraftsjef i selskapet, Siri Norhagen, fortelle på NHO Service og Handels frokostmøte 23. juni.

– Det innebærer at produktene våre må være laget av fornybare eller resirkulerte materialer, og alt som selges må være mulig å tilbakeføre til materialstrømmen, uttalte Norhagen.

Slitesterke produkter, mindre emballasje

Bærekraftsjefen fortalte videre hvordan prosessen starter allerede på tegnebrettet.

– Vi jobber ut ifra det vi kaller demokratisk design. Funksjonalitet, form, kvalitet, pris og bærekraft skal veie like tungt i utformingen av et nytt produkt.

Samtidig handler dette også om videreutvikling av eksisterende produkter.

– For eksempel har BILLY vært en klassiker og kundefavoritt gjennom mange år, og til neste år kommer denne i ny og bedre drakt. Blant annet er overflaten mye mer slitesterk, og vi gjør det enklere å flytte møblet uten at det går utover stabiliteten, utdypet Norhagen.

Videre vil fremtidige møbler ha mindre emballasje,  og på sikt være helt plastfri, et annet viktig grep på veien mot å bli sirkulære og miljøpositive.

En endringsreise

I Norge kjøpes det totalt 6 millioner møbler hvert år, og 3 millioner kastes. Dette er en utvikling IKEA ønsker å snu.

Som et ledd i dette, tilbyr møbelgiganten salg av reservedeler, enkle reklamasjons- og returordninger, og oppfordrer også kunder til å selge brukte produkter tilbake til dem. Produktene selges videre i Gjenbruksbutikken, en egen seksjon hos IKEA.

Norhagen opplever at det fortsatt er kunder som ikke er klar over denne muligheten. For eksempel tilbrakte hun og en kollega i 2021 to uker på Yggeset gjenvinningsstasjon i Asker.

– Vi sorterte ut alt vi kunne finne av IKEA-sortiment, og 7 av 10 produkter kunne vært solgt i vårt gjenbrukskonsept. Det viser at vi må jobbe enda hardere for å spre budskapet om dette, uttalte Norhagen.

Hun presiserte at selv om Gjenbruksbutikken per i dag utgjør en liten del av IKEAs salg, så er det denne delen som i tiden fremover skal vokse raskest.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt