Kampen mot matsvinn gir resultater

Nyhet, Handel

Publisert

Vårt medlem REMA 1000 har gjennom sitt samarbeid med Matsentralen reddet 189 tonn mat i 2021. Foto: Thomas Andersen.

– Vi anerkjenner at vi er en del av utfordringen, men vi står også i den beste posisjonen til å være en del av løsningen, uttaler Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i vårt medlem REMA 1000. Dagligvareaktøren har reddet 189 tonn mat i året som gikk.

I 2020 ble det kastet omtrent 450 000 tonn mat i Norge. Det største svinnet kommer fra husholdningene med 216 100 tonn, men også innen dagligvare er matsvinn en stor utfordring.

– Vi er vårt ansvar bevisst, og jobber kontinuerlig for å bidra til bærekraftige løsninger, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.

Siden 2015 har selskapet redusert matsvinnet sitt med totalt 34 % prosent, og matsvinn fortsetter å være et prioritert område i selskapets bærekraftstrategi med mål for 2030. I 2021 resulterte dette i at REMA 1000 reddet 189 tonn mat fra å bli matsvinn, dette i samarbeid med Matsentralen.

Effektive prosesser

Definisjonen på matsvinn ifølge bransjeavtalen er "alle nyttbare deler av mat produsert for mennesker, men som enten kastes eller tas ut av matkjeden til andre formål enn menneskeføde, fra tidspunktet når dyr og planter er slaktet eller høstet″.

– Vi anerkjenner at vi er en del av utfordringen, men vi står også i den beste posisjonen til å være en del av løsningen, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.

For REMA 1000 kan dette eksempelvis innbefatte produkter som har feil eller mangler, og som derfor ikke kan selges, men som fortsatt er fullt spiselige. Under pandemien har det også vært en problemstilling at interne arrangementer må avlyses i siste liten, og at en sitter igjen med mat som allerede er klargjort.   

Dagligvareaktøren har samarbeidet med Matsentralen siden 2013, og andelen mat som blir donert har steget. Bare fra 2020 til 2021, har denne stigningen vært på nær 20 %.

– Dette forteller oss at vi har fått bedre kontroll. Eksempelvis er det regler for når maten kan doneres, og vi har fått til effektive prosesser som gjør det mulig å donere mer mat i tide, kommenterer Våge.

Hun løfter også frem utvidelse hos Matsentralen som et viktig bidrag.

– Vi er ikke alene om å samarbeide med Matsentralen, og de åpner stadig flere mottak. Dette gjør det mulig for oss å kjøre ut mat fra flere av våre distribusjonslager, hvor denne type donasjoner skjer fra.

Samspill med kunden

Som nevnt innledningsvis er det forbrukeren som kaster mest mat. Våge anser det likevel som et felles ansvar mellom dagligvare og kunde, å sikre at alt mat som blir kjøpt også blir spist.

– Det hjelper ikke at matsvinnet hos oss går ned, om det går opp hos forbruker. Ansvaret vårt strekker seg fra fjord og jord til bord, sier hun.

Dette innebærer at REMA 1000 jobber forebyggende med tanke på matsvinn, også ute i butikkene. Nøye regulering av temperatur i kjølerne, emballasje og plassering som sikrer holdbarhet og salg av frosset brød er bare noen eksempler på hvordan dagligvarehandelen forsøker å hjelpe kundene til å kaste mindre mat.

 – Det handler om å se hele verdikjeden, om å jobbe 360 grader, avslutter Våge.

Vil du lære mer om hvordan REMA 1000 jobber med bærekraft? Les deres ansvarsrapport her.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt