Kriseberedskap har blitt den nye normalen

Publisert

- Først og fremst går tankene til våre ansatte i Baltikum, sa Ole Robert Reitan, konsernleder i Reitan Retail.

"Slik er vår nye hverdag" – dette var temaet da Ole Robert Reitan, konsernleder i vår medlemsbedrift Reitan Retail, inntok scenen på NHOs årskonferanse. Yrkesstolthet, krigsfrykt og bærekraft var viktige nøkkelord for det han hadde å si.

Krigen i Ukraina var det innledende temaet da Ole Robert Reitan, sammen med Arne Mjøs, CEO i Itera, og Janne Vangen Solheim, partner i Janusfabrikken og Odlo, ble intervjuet om arbeidshverdagen 2022.  

Alle tre kunne fortelle om ansatte og drift som blir påvirket av krigen. Mjøs har ansatte som jobber fra hjemmekontor i bomberom, mens Vangen Solheim må ta stilling til hvordan russiske medarbeidere skal sikres jobb og inntekt. For Reitan Retail er utfordringsbildet todelt.

- Først og fremst går tankene til våre ansatte i Baltikum. For dem kommer krigen tett på geografisk, men flere av dem kan også huske hvordan det var under Sovjetunionens styre. De vil ikke tilbake dit, sa en alvorlig konsernleder. - Videre blir driften vår påvirket av mangel på råvarer som en konsekvens av krigen, sa han.

Viktig samfunnsrolle

Den alvorlige situasjonen har gitt en fornyet innsikt i hvor viktig samfunnsrolle en som leverandør av essensielle varer, faktisk har.

- Dagligvarer og drivstoff er produkter mennesker trenger, og som blir spesielt viktige i kriser. Det kjenner vi på, utdypet Reitan.

Og krigen i Ukraina er ikke den første store krisen som har direkte påvirket driften. Koronapandemien har også satt sine spor, og på spørsmål om hvordan det har vært å gå direkte fra en unntakssituasjon til en annen, hadde Reitan et klart svar: - Kriseberedskap har blitt den nye normalen.

- Under pandemien har vi kjent på ydmykhet, men samtidig stolthet.

Ydmyk og stolt

Det var viktig for konsernlederen å fremheve at det å kjenne på samfunnsansvaret, har ført med seg positive ringvirkninger.

- Under pandemien har vi kjent på ydmykhet, men samtidig stolthet, forklarte han.

Eksemplene på dette er mange, men Reitan ville spesielt fremheve en historie fra tidlig i pandemien.

En medarbeider på REMA 1000 Mo i Rana, stod opp til nyheten om at barnehagen var stengt for alle utenom dem med samfunnskritiske roller. Da hun møtte opp for å levere barna sine, ble hun forsøkt avvist. "Du jobber i kassen på REMA", sa de til henne. "Ja, nettopp", svarte hun. Og slik gikk det til at Turid fra Mo i Rana, definerte rollen som medarbeider i dagligvarehandel som samfunnskritisk.

Ansvar for bærekraft

Med ordene "vi må snu frykt til innovasjon", ledet CEO i Itera, Arne Mjøs, dialogen over på det grønne skiftet og bærekraft.

Reitan innledet med å si at han ser på seg selv som en globalist. Han ser nytten av å dele varer og velferd på tvers av kloden, slik at flest mulig kan ha utbytte av ressursene som finnes.

– Likevel må vi gå over til å produsere mer lokalt der dette er mulig. Det er bedre for miljøet vårt, og bedre for verdiskapningen i landet, avsluttet han.  

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt