Uber for ved slår an

Publisert

GreenBringer AS (KortreistVed.no) har hatt enorm vekst det siste året. For gründer og daglig leder Trond Fjørtoft har ved blitt en livsstil.

Vårt medlem GreenBringer as (KortreistVed.no) har hatt enorm vekst det siste året. – Jeg tror mange nå oppdager at ved som energibærer er både bærekraftig og grønt, uttaler gründer og daglig leder Trond Fjørtoft.

– Bærekraft i handelen tar stadig nye former og synliggjør et behov innen nye områder. Bruk av norske råvarer fra norske produsenter innen ved, er et svært godt eksempel, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

Vårt medlem KortreistVed er en digital lokalbasert bestillings- og logistikkløsning for ved, og prinsippet er enkelt: Kunden legger inn bestilling på nettsiden, og den digitale plattformen tilordner ordren til lokale leverandører som leverer på kundens dør. Dersom kunden tipser sine naboer, og de også legger inn bestilling, får samtlige 50 % avslag på fraktkostnadene. Målet er å levere så lokalt som mulig, og kjøre ut flest mulig bestillinger med en og samme bil.

–  Du kan si vi er Uber for ved, og nøkkelen ligger i å ordne optimal og kostnadseffektiv logistikk, sier gründer og daglig leder Trond Fjørtoft.

Per i dag består selskapet kun av ham og én partner til, men det skal det snart bli endring på.

–  To personer rekker ikke over alle oppgavene vi nå har. Eksempelvis må vi ha egne personer som kan håndtere kundeservice, for det skal vi være gode på, selv nå som vi vokser, konstaterer Fjørtoft.

Det er nemlig ingen tvil om at mange har fått øynene opp for konseptet. I 2020 hadde Kortreist Ved en omsetning på 5 millioner kroner. I 2021 lå dette beløpet på 19,4 millioner kroner.

Markedsføring er viktig

Reisen startet i 2016. Trond Fjørtoft hadde bitt seg merke i hvor mange norske bønder som prøvde å selge ved, uten å lykkes.

–  Jeg produserer ikke ved. Mitt fokus ligger på salg, markedsføring og logistikk. Som en lokal produsent har du neppe verken tid eller kunnskap til å ta hånd om alt det digitale, og da kan du i lengden risikere å tape mot de større aktørene, sier Fjørtoft.

Videre påpeker han at veden som selges på bensinstasjoner eller liknende, naturligvis også har et opphav. I stadig større grad har dette opphavet vært utlandet.

–  Samtidig vokser norske skoger igjen. Per nå utnytter vi bare 45 % av den årlige tilveksten. Mitt mål er å bidra til full utnyttelse av denne, og at stolte norske produsenter over hele landet får en sikker kanal for produktene sine, presiserer Fjørtoft.

Mange små blir stort

Kortreist-plattformen blir slik en kanal der lokale vedprodusenter får avsetning for produkter i sine områder. Dermed blir lokale vedprodusenter til sammen «store nok» også opp mot større kommersielle aktører. Og butikkmarkedet har nå fått øynene opp for lokal handel.

KortreistVed har blant annet fått avtaler med Circle K og Shell-stasjoner, og snart kommer Norgesgruppen sine mange butikker inn. I tillegg har selskapet nylig inngått avtale med Maxbo.

– Dette er en stor fjør i hatten for oss, at en så profesjonell aktør velger å satse på et mindre gründerselskap. Avtalen starter med at vi via den digitale plattformen leverer importert ved fra våre naboland i Baltikum, og at vi gradvis skal fase inn mer og mer norsk, utdyper Fjørtoft.

Med andre ord vil suksess for KortreistVed også bety nye muligheter for norske skogeiere. Dette er noe Fjørtoft vil strekke seg langt for. Ved har blitt en livsstil.

– Jeg tror alle gründere kan kjenne seg igjen når jeg sier veien hit har vært beintøff, både økonomisk og med tanke på antall arbeidstimer. Det kan også snu raskt, både ene og andre veien. Du lever i konstant usikkerhet, og det er mange motbakker, samtidig som det er vanvittig gøy. Spesielt når det går bra, forteller Fjørtoft.

Grønt perspektiv baner vei

Han tror at trykket på bærekraft og grønn energi har en positiv påvirkning som kan gi utviklingen lang levetid.

–  Ved er en miljøvennlig kilde til varmeenergi. Når vi i tillegg har som mål å benytte kortest mulig reisevei, så er dette noe både privatpersoner og større aktører kan velge med god samvittighet.

Fjørtoft ser store muligheter også utenfor Norges grenser.

 –  Vi skal nå ut i Europa under navnet WoodBringer.com. Da blir det norsk tjenesteeksport og en parallell til «Uber for ved» i flere land. Vi vet at Norge ligger langt fremme på «det digitale». Ingen land i Europa har i dag en effektiv løsning for salg og distribusjon av ved og pellets, avslutter han.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

kvinne