- Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport

Publisert

Grensehandelsalliansen på besøk hos næringsminister Jan Christian Vestre. Fra venstre: Anne Berit Aker Hansen (NNN), Christopher Beckham (Handel og Kontor), Anne-Cecilie Kaltenborn (NHO Service og Handel), Petter Haas Brubakk (NHO Mat og Drikke) og Jarle Hammerstad (Virke). (Foto: NNN).

Grensehandelsalliansen møtte i dag næringsminister Jan Christian Vestre for å følge opp punkter i Hurdalsplattformen. – Grensehandel er erkeeksempelet på unødvendig transport, mener NHO Service og Handel.

Grensehandelsalliansen består av Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Handel og Kontor, NHO Service og Handel, NHO Mat og Drikke og Virke

- Grensehandelsalliansen har merket seg at Hurdalsplattformen særlig omtaler grensehandel, og vi hadde i dag, mandag, et godt møte med nærings- og fiskeriministeren, sier Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir. i NHO Service og Handel.

Verdien av arbeidsplassene

-Overfor Vestre la vi vekt på forskjellige sider av grensehandelen. Fra mitt perspektiv var det særlig verdien av arbeidsplassene i varehandel og dagligvarehandel som sto på agendaen, sier Kaltenborn. Det har vært en stor økning – 8 prosent på landsbasis – av antall ansatte i dagligvare fra tredje kvartal 2019 til tilsvarende periode 2021. I områdene nær grensen, har økningen i visse kommuner vært på hele 25 prosent.

- Å beholde disse arbeidsplassene fremover er meget viktig. Varehandel og dagligvare er en sterk sysselsettingsmotor, og de er viktige for arbeidsinkludering, sier Kaltenborn.

Klima/miljø og folkehelse

Reduksjon av grensehandel er positivt for reduserte klima- og miljøutslipp. Reduksjon av grensehandel fører til mindre hamstring, redusert forbruk og redusert trafikk til og fra Sverige.

- For det første vet vi at bilkjøringen som følger av grensehandelen resulterer i ca 50 000 tonn CO2 pr år. Dette er virkelig erkeeksempelet på den unødvendige transporten som vi ønsker å bli kvitt som samfunn, sier Kaltenborn.

- For det andre er det et miljøaspekt ved den digitale grensehandelen, som vi kanskje kommer til å høre mer om etter hvert, og det er at varer som kommer med fly, en og en, er mye dårligere for klimaet enn varene som selges fra lager i Norge, der de stort sett har kommet pr skip, sier Kaltenborn.

Konsekvens av stengte grenser

Grensehandelen er normalt en stor konkurrent for norsk mat- og drikkeproduksjon og handelsnæringen. Perioden med stengte grenser har ført til en kraftig vekst i produksjon og omsetning i mat- og drikkenæringen.Produksjonsvolumet i næringsmiddelindustri har økt med 11,7 prosent mellom januar 2020 og september 2021.

Ser vi dagligvarehandel og landbasert mat- og drikkenæring i sammenheng har det blitt over 4000 flere ansatte i løpet av perioden med redusert grensehandel.

Dette er positivt for hele verdikjeden for mat og drikke; det er bra for landbruket, det er bra for foredlingsindustrien, det er bra for dagligvarehandelen, det er bra for Vinmonopolet. Norge må øke kunnskapen og gjøre som i Danmark: ha en kunnskapsbasert tilnærming til politikk som bidrar til å redusert grensehandel.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt