XXL organiserer seg i NHO

Publisert

Anne Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel og Pål Wibe, konsernsjef i XXL.

XXL Norge har besluttet å melde selskapet inn i en arbeidsgiverorganisasjon. Valget falt på NHO Service og Handel.

-Vi er svært glade for å få en av de fremste norske aktørene i sportsbransjen med på laget. I NHO-fellesskapet styrker vi oss nå kraftig på handel, og timingen er derfor god for begge parter, sier adm. direktør Ole Erik Almlid i NHO.

Både landsforeningen NHO Service og Handel og NHO sentralt ruster opp med flere nye ressurser for å gjøre NHO-felleskapet enda mer attraktivt for handelsbransjene og andre bransjer som i stor grad retter seg mot salg til forbruker, det såkalte "business-to-consumer"-segmentet (B2C).

Før jul meldte en rekke større bedrifter innen dette segmentet, blant andre IKEA, Cutters, og Raise Gruppen, seg inn i landsforeningen.

-At XXL nå melder inn hele sin store virksomhet hos oss, er vi veldig glade for, og ønsker dem hjertelig velkommen. De vil med dette øke organisasjonsgraden i bransjen, og også være med å sette agendaen i NHO og arbeidslivet for varehandelen, sier Anne Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

XXL: Derfor går vi til NHO

XXL åpnet sitt første varehus i Oslo i 2001, og vokste raskt til en posisjon som landets største sportskjede. I dag har XXL 37 varehus over hele landet, og er også godt etablert i Sverige, Finland og Østerrike.

De siste 2-3 årene har XXL jobbet med å styrke konsernet på viktige områder som HR, kommunikasjon og “compliance”. Når man melder den norske delen av konsernet inn i en arbeidsgiverforening, er det også en milepæl i dette arbeidet.

-Vi ønsker å være med på å utvikle arbeidslivet, og da må vi også være til stede der de viktige debattene og beslutningene tas. I NHOs nettverk treffer vi mange handelsbedrifter, men også andre deler av næringslivet. Vi er overbevist om at det vil gi verdifulle impulser til utviklingen av XXL i neste fase. Det er også mange netthandelsbedrifter som er medlemmer i NHO. Samspillet mellom netthandel og fysiske butikker blir også stadig viktigere for XXL, sier konsernsjef Pål Wibe.

Almlid: Regionkontorene viktig for handelskjedene

Almlid tror det er flere årsaker til at XXL og andre sentrale aktører innen handel og B2C velger NHO.

Gjennom koronakrisen har vi sett flere eksempler på hvor viktig det er at bedriftene står samlet. I tillegg ser vi at mange handelsbedrifter ser viktigheten av tariffarbeidet vårt, og landsdekkende kjeder ser nok også verdien av det godt utbygde regionapparatet NHO har i alle landets fylker, sier NHO-sjefen.

Wibe trekker også frem NHOs nettverk og spesialkompetanse over hele landet.

- Vi har varehus fra Tromsø i nord til Kristiansand og Lyngdal i sør, og skal også etablere oss i Alta i løpet av året. NHO har et sterkt mannskap som kan hjelpe oss med å diskutere problemstillinger lokalt. Vi ser også frem til å bli bedre kjent med organisasjonens ressurser på HR, juss og andre spesialfelt, og jobbe sammen for å styrke oss ytterligere som en attraktiv arbeidsgiver, sier XXL-sjefen.

OM NHO SERVICE OG HANDEL
NHO Service og Handel er nest største landsforening i NHO-fellesskapet. Vi har 7.400 medlemsbedrifter som omsetter for 144 milliarder kroner og har 159.000 ansatte. Våre 7 bransjer er: Arbeid og Inkludering, Bemanning og Rekruttering, Drift og Service, Handel, Helse og Velferd, Norske Frisør og Velværebedrifter samt Sikkerhet og Beredskap.

OM XXL
XXL er Norges og Nordens største sportskjede, med 37 varehus i Norge og 92 totalt. I tillegg har XXL også Nordens største sportsbutikk på nett. XXL-konseptet handler om å ha de beste prisene, merkevarene, utvalget, tilgjengeligheten og kunnskapen i bransjen. Det har vært en vinneroppskrift helt siden starten, og i 2020 solgte XXL sportsutstyr for over 10 milliarder kroner. XXL har også et sentrallager i Ullensaker kommune, og totalt over 2.500 ansatte i Norge.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt