Egne merkevarer i dagligvaremarkedet er positivt for konkurransen og forbrukerne, viser ny rapport fra Regjeringen

Publisert

Foto: Colourbox.com

Samfunnsøkonomisk Analyse AS har gjort en kartlegging av dagligvarebransjens egne merkevarer (EMV) og vertikal integrasjon. Rapporten viser at butikkjedenes egne merkevarer og deres sammenslutning med leverandører bidrar positivt til konkurransen i det norske dagligvaremarkedet, og forbrukernes interesser.

Begrepsavklaring:
Rapporten definerer egne merkevarer (EMV) til å være følgende:

  • «Handelens egne merkevarer er produkter med varemerker som eies av handelsaktører med detaljistsalg, og som hovedsakelig selges gjennom handelsaktørenes egne utsalgssteder.»
  • Vertikal integrasjon beskriver "eierstrategier som fører store deler av en distribusjonskanal/produksjonskjede ikke bare inn under samme eierskap, men også inn i ett selskap" (kilde: Wikipedia). Dette kan altså være at en dagligvarekjede kjøper opp en underleverandør innen fersk mat.

Rapporten er laget på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet med den hensikt å analysere hvilke positive og negative effekter EMV og vertikal integrasjon har på dagligvarebransjen. 

— Gjennom egne merkevarer får dagligvarebransjen mulighet til å utvikle en moderne og innovativ dagligvarehandel som svarer på trender i markedet og som tilfredsstiller de ulike kundegruppenes ønsker og behov til både kvalitet, utvalg og pris. Det er gledelig at rapporten også konkluderer med dette,  sier Skjalg Engebø, direktør for politikk og kommunikasjon i NHO Service og Handel.  

Økt velferd for samfunnet 

Næringsminister Jan Christian Vestre har tidligere uttrykt bekymring for at EMV kan ha bidratt til uønsket maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen.  — At noen få aktører eier eller kontrollerer virksomheter i flere ledd av verdikjeden kan ha konsekvenser for konkurransesituasjonen, sa han blant annet tidligere i høst. 

Rapporten viser det motsatte, nemlig at kjedenes investeringer i EMV og vertikal integrasjon i stor grad bidrar til økt konkurranse, kostnadsreduksjon og innovasjon. Samlet sett gir dette gevinster både for kjedene og forbrukerne gjennom lavere kostnader, reduserte priser, nye produkter og bredere vareutvalg. Det kommer videre frem at EMV og vertikal integrasjon i visse situasjoner kan skape utfordringer, men at et generelt norsk forbud ikke vil være fordelaktig da det er stor sannsynlighet for at dette kan føre til et velferdstap for norske husholdninger.  

Bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist, peker på den viktige samfunnsrollen som dagligvarebransjen har både ved at den sysselsetter mange mennesker, men også at den skaper store verdier over hele landet, og for norsk økonomi. 

— Ifølge SSB, er butikkmedarbeider det yrket flest nordmenn har. Dagligvarebransjen inkludert grossistleddet sysselsetter over 76.000 personer. Samlet omsatte dagligvarebransjen inkludert grossist for 470 mrd kroner. Dagligvare er også en stor positiv bidragsyter inn i arbeidet med et inkluderende arbeidsliv. Vi er stolte over å representere bransjen og enkeltmedlemmer, forteller Vist.

EMV hos de ulike kjedene

 De fleste produktene som markedsføres under dagligvarekjedenes egne merkenavn er ikke laget av kjedene selv eller deres datterselskaper. De er derimot laget av ulike uavhengige leverandører. Hos Norgesgruppen finner vi EMV gjennom blant annet varemerkene First Price og Eldorado. Coop har X-tra, Smak og Änglamark, og Rema 1000 har blant annet Kolonihagen, Kjeldsberg og Fiskeriet. 

I 2022 var hver femte vare som ble solgt hos de tre store handelsaktørene, kjedenes egne merkevarer, ifølge rapporten. Veksten har vært høyest innen vask og husholdningsprodukter. Sammenlignet med andre europeiske land er andelen EMV i Norge lav. Den største andelen av dagligvaremarkedet er det derimot leverandørenes merkevarer som står for. Findus, Hoff, TINE og Orkla er eksempler på norske merkevareleverandører. I 2022 utgjorde denne andelen 66 prosent.  

Bakgrunn for utredningen

Rapporten er del av 10-punkts listen til Vestre for å forbedre konkurransesituasjonen innen dagligvare. Bakgrunnen for analysen er makt og konkurranseaspektet hos de ulike dagligvarekjedene, der debatten i hovedsak har dreid seg om hvorvidt EMV har livets rett og hvilke konkurransevilkår som eventuelt skal gjelde. På den ene siden av bordet sitter de som er for, altså butikkjedene, og som mener EMV bidrar til bedre konkurranse og utvalg i et marked med få og store leverandører. På den andre siden finner vi de merkevareleverandørene som er mer skeptiske og som mener at omfattende bruk av EMV går på bekostning av kjente merkevarer eller at prisen på disse presses opp.

Les mer

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!