Flere lederkvinner i handel enn ellers i samfunnet

Publisert

Den internasjonale kvinnedagen 8. mars: Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel, og Elisabeth Haug, CEO i nettapotektet Farmasiet, synes det er gledelig at handelsnæringen har mange lederkvinner. Jobben er likevel ikke gjort, påpeker Haug: – Jeg må innrømme at jeg er overrasket over hvor få mannlige ledere som viser engasjement og ekte handlekraft for endring på dette området. Og det fortsatt klart flest av dem i posisjon til å påvirke.

Halvparten av alle varehandelssjefer er kvinner. Det er en betydelig større andel enn i arbeidslivet ellers. – Lederoppgaven er ikke kjønnsavhengig, kommenterer Elisabeth Haug, CEO i Farmasiet.

Det er fortsatt flere menn enn kvinner i lederposisjoner, i norsk arbeidsliv. Av alle ledere i Norge, er bare 37,4 prosent av dem kvinner.

Innen handel, derimot, er andelen kvinnelige ledere 49,2 prosent.

– Handel er en stor næring med et stor mulighetsrom for den enkelte ansatte. Det gjør nok at bransjen ligger noe foran mange andre på noen områder. Det at vi finner flere lederkvinner her enn i mange andre bransjer, ser vi som et klart bevis på det, sier Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.

Lederoppgaven er ikke kjønnsavhengig

Elisabeth Haug er en av lederne som utgjør statistikken. Hun er nå CEO for nettapoteket Farmasiet, og har tidligere vært innom flere typer lederroller i ulike bransjer, blant annet som nestleder i Vipps.

– Tidligere i min karriere var jeg ofte den eneste kvinnen med ledertittel i møter og lignende, men det har gudskjelov forandret seg, sier hun.

Haug synes det er gledelig at bransjen hun nå befinner seg i, er særlig gode på kjønnsbalanse. Hun tror likevel ikke at det er innholdet i selve lederoppgaven, som gjør at flere lederkvinner er representert i handelen enn i andre bransjer.

–  Men kvinner og menn vektlegger nok ulike faktorer når de søker eller takker ja til nye utfordringer. Innen handelen har det tradisjonelt sett vært mange kvinner, og mange begynner sin lederkarriere som for eksempel butikksjef etter å ha vært butikkmedarbeider først. For mange kvinner er det nok enklere å ta sjansen når området allerede er kjent for deg, utdyper Haug.

Har et ansvar

Som en erfaren leder selv, kjenner Haug på et sterkt ansvar.

–  Vi som allerede er ledere har et ansvar for å motivere så mange som mulig til å prøve seg. Ingen er født gode, talent utvikles over tid med kombinasjonen av innsats, kompetanse og erfaring, sier hun.

Selv brenner hun for lederrollen og muligheten til å påvirke strategi, resultater og kultur.

– Det har alltid vært min motivasjon. Jeg liker tanken på at alt stort sett kan forbedres. Kjønnsbalanse er viktig av mange grunner, først og fremst for å utvikle ideer og løsninger som treffer bredt. Da sier det seg selv at de som tar beslutningene ikke kan representere bare halvparten av befolkningen. Jeg må innrømme at jeg er overrasket over hvor få mannlige ledere som viser engasjement og ekte handlekraft for endring på dette området. Og det fortsatt klart flest av dem i posisjon til å påvirke, avslutter hun.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!