NHO Service og Handel på EuroShop 2023

Publisert

Retail-messen EuroShop 2023 går av stabelen 26. februar, og frem til 2. mars blir det et yrende detaljshandelsliv i Düsseldorf. NHO Service og Handel er på plass sammen med noen av våre medlemsbedrifter. Foto: EuroShop pressefoto

I neste uke samles 2 200 retail-utstillere fra 56 land i Düsseldorf, og nesten 100 000 messedeltagere fra hele verden kommer for å se og oppleve det disse har å by på. NHO Service og Handel vil være blant dem.

Det er spesielt viktig for NHO Service og Handel å være til stede på messen i år, med tanke på situasjonen handelen står i. Foto: EuroShop pressefoto

– Handel er en bransje i stor endring, på flere måter. EuroShop gir en god mulighet til å ta pulsen på disse endringene, gjennom gode møteplasser og foredrag. Vi reiser ned med noen av våre medlemmer for å dele inntrykk og opplevelser, sier Leif Bache-Mathiesen, direktør marked og medlem i NHO Service og Handel.

Han påpeker at det er spesielt viktig for NHO Service og Handel å være til stede i år, med tanke på situasjonen handelen står i. Retail-konsepter må nå ta høyde for en bekymret forbruker, synkende interesse og et mer digitalt samfunn:

Ifølge en undersøkelse utført av Capgemini, vil flere forbrukere kutte ned på ikke-essensielle utgifter, og 61 % svarte at de er bekymret for egen økonomi. For å navigere i dette presset, sier nesten halvparten av forbrukerne at de reduserer det totale forbruket.

Rapporten indikerer at mens detaljhandelsaktører fortsetter å navigere i en uforutsigbar situasjon, er det behov for å transformere driften for å møte endrede forbrukerforventninger til rimelige produkter og overføre kostnadsfordeler til kundene.

Å utnytte teknologi for intelligent behovsplanlegging, lagerstyring og automatisert drift kan ikke bare bidra til å redusere kostnader og opprettholde marginer, men må også gi bærekraftfordeler for hele verdikjeden innen Retail.  Utfordringen når det gjelder bærekraft, er at langt færre nå er villig til å betale mer for et produkt med mindre fotavtrykk enn før, da pris nå er viktigst.

Også attraktiviteten til handels butikklokasjoner synker. Her ligger utfordringene i den økende stillingsprosenten hos ansatte (heltid/deltid), dårligere besøksfrekvens og innbyggernes synkende identifikasjon med sitt eget lokalsamfunn og sine byer.

– I tider med akselererende digitalisering, er det å gjøre bysentre attraktive og livlige en av de viktigste oppgavene for byplanleggere, merkevarefolk og spesielt detaljhandelen, påpeker Bache-Mathiesen.

Fysiske og bærekraftige opplevelser gir en mulighet til å inspirere folk og tiltrekke dem tilbake til bykjernene. I den forbindelse møter også Bache-Mathiesen representanter for IHK Düsseldorf, en interesseorganisasjon som representerer 93.000 medlemsbedrifter innen bl.a. Handel og Tjenesteytende næring.

Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!