Plastpose-kutt i høyt tempo

Publisert

Kvinne med plastpose

Daglig leder i Handelens Miljøfond, Cecilie Lind. Foto: Handelens Miljøfond

Medlemmene i Handelens Miljøfond har vedtatt å utsette kontingentøkningen på plastposer som var planlagt 1. januar. Siden august har det vært en reduksjon i plastposeforbruk på nær 40 prosent, og nedgangen ser ut til å fortsette.

Handelens Miljøfond er etablert av Virke, NHO Service og Handel og næringslivet.

Se her

– De nyeste tallene viser at vi har redusert forbruket vårt med nesten 60 millioner poser sammenlignet med samme periode i fjor. Både medlemmene våre og norske forbrukere har endret vaner i rekordfart. 40% reduksjon er en utrolig omstilling, og det på bare fire måneder, forteller daglig leder i Handelens Miljøfond, Cecilie Lind.

Ønsker mest mulig ombruk

For å få størst mulig miljøeffekt må plastposene erstattes av ombruksløsninger som handlenett, sekk og veske. Selv om mange har endret vaner, er det fremdeles forbrukere som trenger tid til å endre vanene sine. I perioder har også butikkene vært tomme for både handlenett og avfallsposer på rull og noen butikker har gått over til å selge papirposer i stedet.

– Vi ønsker ikke å skru til for hardt og for fort, da risikerer vi at noen velger engangsløsninger som papirposer eller andre “snarveier” i stedet. Når forbruket allerede er redusert med nesten 40%, ønsker vi å la de andre tiltakene våre virke og la handelen og forbrukerne omstille seg, før vi øker kontingenten på nytt, da senest 30.juni 2024, sier Lind.

Fondet får bedre tallgrunnlag for hver måned som går frem mot 2025. Den kunnskapen vil fondet bruke til å iverksette de tiltakene som trengs, for å oppnå den ønskede reduksjonen i plastposeforbruket.

Det store posekuttet” fortsetter

Under paraplyen “Det store posekuttet” gjennomfører både Handelens Miljøfond og medlemmene deres en rekke tiltak for å hjelpe folk med å gå over til ombruksløsninger og avfallsposer på rull. Dette arbeidet fortsetter akkurat som før med handlingskampanjer, veiledning i butikk, incentivordninger for flinke forbrukere og testing av nye løsninger på kjøpesentere og i butikkene.

– Vi er på god vei, men vi er ikke i mål enda. Så vi følger utviklingen tett og iverksetter kontingenthevingen når den trengs, senest 30. juni 2024, avslutter Lind.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt