Vestre med ny forskriftsendring mot prisdiskriminering: – En anerkjennelse av usaklig prisdiskriminering som et problem

Publisert

Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel, holdt innlegg om egne merkevarer (EMV) og vertikal integrasjon under dagligvareseminaret i regi av næringsministeren. Foto: NHO Service og Handel.

Sentrale aktører innen dagligvarebransjen var samlet til næringsministerens seminar om dagligvarehandelen, der nyheten om forskriftsendringen ble lansert.

Forslaget fra næringsministeren går ut på at grossister og leverandører ikke skal kunne utnytte sin relative markedsmakt overfor små dagligvarekjeder.

Anerkjenning av prisdiskriminering som et problem

- Du kan se på prisdiskriminering som å løpe 100-meteren, men at du må starte mange meter bak de andre. Da skal du være god for å vinne. Slik er det for deler av dagligvarebransjen – hver eneste dag, sier Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel.

- Dagligvarebutikkene må kjøpe inn mange av varene sine til en betydelig høyere pris enn den største konkurrenten. Derfor har vi lenge bedt om et regelverk som gjør konkurransen sunnere og mindre diskriminerende. Dagens forslag til forskrift er et svar på dette, og viser at regjeringen anerkjenner at usaklig prisdiskriminering er et problem. Forslaget er interessant, og vi skal nå sette oss ned og lese gjennom høringsnotatet, fortsetter hun.

Vist håper forskriften vil gjøre det mulig for nye aktører å etablere seg i det norske dagligvaremarkedet, fordi forskjellene i innkjøpspriser vil bli mindre.

- Det vil gi mer konkurranse og bedre utvalg for forbrukeren, mener hun.

To personer foran seminarplakat om varehandel

Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel, sammen med Kårstein Eidem Løvaas i medlemsbedriften Reitan Retail. Foto: NHO Service og Handel. Foto: NHO SH

Flere arbeidsplasser

Under sitt innlegg om EMV og vertikal integrasjon på Deichman Bjørvika, var hun fra talerstolen tydelig på at kjedenes investeringer i stor grad bidrar til økt konkurranse, kostnadsreduksjon og innovasjon som igjen gir lavere priser og bedre utvalg for forbrukerne. Samtidig poengterte hun bransjens viktige samfunnsrolle, både ved at den sysselsetter mange mennesker, men også at den skaper store verdier over hele landet, og for norsk økonomi.

- Hos vår medlemsbedrift Rema 1000, er hele 74 prosent av EMV-produksjonen norsk. Dette er altså produksjon som foregår over hele landet, og som skaper arbeidsplasser og verdi lokalt, fortalte hun til en fullsatt sal.

Rapport om makt og konkurranseaspektet hos de ulike dagligvarekjedene

Næringsminister Jan Christian Vestre har tidligere uttrykt bekymring for at EMV kan ha bidratt til uønsket maktkonsentrasjon i dagligvarebransjen og at det kan ha konsekvenser for konkurransesituasjonen. Det resulterte i en egen rapport, på bestilling fra næringsministeren. Den viser at butikkjedenes egne merkevarer og deres sammenslutning med leverandører bidrar positivt til konkurransen i det norske dagligvaremarkedet, og forbrukernes interesser.

Rapporten er del av 10-punkts listen til Vestre for å forbedre konkurransesituasjonen innen dagligvare.

Høringsnotat (pdf)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt