Moderniseringsdirektivet 2023

Forbrukerrettigheter der kundens personopplysninger er eneste motytelse

Rettighetene som følger av Moderniseringsdirektivet skal også få anvendelse på digitale tjenester der forbrukerenseneste motytelse er personopplysninger, altså ikke et pengevederlag. Eksempler på dette kan være gratistjenester som e-post, skylagring, sosiale medier, spill og strømmetjenester.

Hva som anses som personopplysninger, er definert GDPR. I slike tilfeller skal forbrukere nå ha rett på mer informasjon før slike avtaler inngås, samt at man får angrerett på 14 dager som for avtaler der man betaler pengevederlag. I tillegg stilles det enkelte formelle krav til avtalen, blant annet at avtalevilkårene skal gis på et varig medium. Forbrukerne gis også enkelte ytterligere rettigheter som ikke følger av dagens regler. De skal blant annet få tilbake eget innhold som er lastet opp på tjenestene, for eksempel bilder og video. Innholdet skal gis tilbake gratis, innen rimelig tid og i et vanlig filformat.