Må si nei til oppdrag og mister kunder

Publisert

Kvinne

-Vi kan ikke la denne situasjonen fortsette, sier Anne-Cecilie Kaltenborn adm. dir. i NHO SH. Foto: Moment Studio

-55 prosent av bedriftene i NHO Service og Handel har tapt kunder og muligheter fordi de mangler ansatte med riktig kompetanse, sier Anne-Cecilie Kaltenborn. 40 prosent opplever det samme blant alle NHO-bedriftene, viser NHOs Kompetansebarometer for 2023 som ble offentliggjort i dag.

- I gamle dager sa man at man måtte sette tæring etter næring. Med dagens prekære mis-match mellom kompetanse og bedrifter, vil jeg si: Først læring, så næring. Dette er realiteten for bedriftene, og det må være den realiteten og det slagordet vi utvikler utdanningssystemet vårt etter, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. dir i NHO SH.

Ingen tegn til bedring

Situasjonen er krevende og har vært det lenge. Det er ingen tegn til bedring. Hele 52 prosent av bedriftene i NHO Service og Handel har et udekket kompetansebehov. Ser man NHO-bedriftene under ett finner man et udekket behov for 41.900 nye ansatte, viser NHOs Kompetansebarometer.

- Tallenes tale er klar: Vi trenger at flere velger yrkesfag. Det er den kompetansen våre medlemmer etterspør mest, sier Anne-Cecilie Kaltenborn.

Stortingsmeldingen om ungdom og skole

- Dette må vi som samfunn ta tak i. Vi kan ikke la denne situasjonen fortsette. Skal flere velge yrkesfag, må vi få mer praktisk undervisning i grunnskolen, styrke rådgivningen elevene får, og fortsette satsingen på lærerne. Dette forventer vi at regjeringen adresserer i Stortingsmeldingen om ungdom og skole, som de har varslet at kommer før sommeren, sier Kaltenborn.

Hva trenger Norge: NHOs kompetansebarometer finner du her

Se også: Fortsatt stort kompetansegap blant NHOs medlemsbedrifter

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt