Regjeringen har lyttet til oss

Publisert

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

Deler av tjenestenæringen ble pålagt å stenge som følge av koronaviruset. Dette har medført akutt likviditetskrise, og hele 46 prosent av bedriftene frykter konkurs. Nå håper NHOs nest største landsforening at den nye krisepakken fra Regjeringen raskt skal gi penger i kassa for å dekke faste utgifter for bedriftene.

- Vi har tatt til orde for en enkel løsning, fordi pengene må komme raskt: En gjennomførbar løsning i dag, heller enn en perfekt løsning om en måned. Da vil det rett og slett være for sent for mange, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.  

Inntektsgrunnlaget revet bort

Helt siden koronakrisen oppsto, har NHO Service og Handel jobbet for å få til en ordning som skal redde handels- og tjenestenæringene gjennom denne krisen.  

- De har mistet store deler av inntekten sin, samtidig har de fremdeles store, faste utgifter de må dekke. En kompensasjonsordning som står i forhold til omsetningstapene bedriftene har blitt påført, har stått helt sentralt, og vi er derfor glade for at Regjeringen nå foreslår en slik ordning, sier Kaltenborn. 

- Det er også bra at bransjer som er pålagt av myndighetene å stenge helt ned, blant annet frisør og velværebedriftene hos oss, er ivaretatt som bransje, legger hun til.  

Utbetalingene må komme raskt 

- Nå skal vi bidra med innspill til detaljene i regjeringens forslag, for å sikre at kompensasjonen er god nok til å oppnå målet, nemlig å redde de mange arbeidsplassene og bedriftene i tjenesteytende sektor og varehandel. Det er nå også viktig at ordningen kommer raskt på plass: 4 av 10 av bedriftene våre svarer at de er i ferd med å få akutte likviditetsproblemer. Vi snakker dager og uker, derfor må de første utbetalingene komme i løpet av kort tid. 

Innretningen av kompensasjonsordningen vil være basert på syv prinsipper:

1. Ordningen skal være effektiv og virke raskt

Pengene skal bli utbetalt som en kontantstøtte, og komme næringslivet til gode så fort som mulig. Å benytte bankene og tilgjengelige registerdata, i stedet for å sette opp en ny byråkratisk organisasjon, vil bidra til det.

2. Ordningen skal være målrettet

Støtten skal gå til bedrifter med et vesentlig omsetningsfall. Kompensasjonsbeløpet skal dekke uunngåelige kostnader, som for eksempel husleie og forsikringer.

3. Ordningen skal være midlertidig

Kompensasjonen skal i utgangspunktet gjelde for to måneder, men kan bli forlenget.

4. Ordningen skal favne bredt

De økonomiske konsekvensene av virusutbruddet rammer norsk næringsliv bredt og treffe næringer som har behov for hjelp og som ikke har evne til å bære sine faste kostnader. Ved å etablere én omfattende ordning som treffer bredt, reduserer vi sannsynligheten for å måtte innføre små spesialordninger rettet mot enkeltbransjer eller tilfeller.

5. Ordningen skal være enkel

Det må være så enkelt som mulig både å benytte og administrere ordningen.

6. Ordningen må være i samsvar med statsstøtteregelverket

Ordningen må utformes slik at den ikke kommer i konflikt med statsstøtteregelverket.

7. Ordningen må kunne etterleves og kontrolleres

Den enkelte bedrift må selv søke om støtte, og vil stå ansvarlig for at opplysningene er korrekte og for ikke å misbruke ordningen. Det må også være mulig å kontrollere at midlene er brukt i samsvar med ordningen.

Les mer her.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt